انتقاد روسیه از "یاد فراموشی" آمریکا در روز فضانوردی و نام نبردن از گاگارین

© AFP 2023 / Chris Kleponisانتقاد روسیه به پیام آمریکا در روز فضانوردی و نام نبردن از گاگارین
انتقاد روسیه به پیام آمریکا در روز فضانوردی و نام نبردن از گاگارین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2021
عضو شوید
سفارت روسیه پیام وزارت خارجه امریکا در روز فضانوردی را به دلیل خودداری این نهاد از ذکر نام گاگارین مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک، سفارت روسیه در آمریکا پس از آنکه وزارت امور خارجه این کشور در صفحه روسی زبان فیس بوک خود بدون ذکر نام گاگارین یک پست درباره اولین پرواز سرنشین دار به فضا منتشر کرد، از "یادفراموشی" این کشور گلایه کرد.

60 سال از نخستین پرواز فضایی گاگارین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2021
60 سال از نخستین پرواز گاگارین به فضا

دراین پست وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: جهانیان امروز شصتمین سالگرد پرواز انسان به فضا را جشن می گیرند. در این پست علاوه برعدم ذکر نام گاگارین از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به عنوان نخستین کشوری که پرواز سرنشین دار را به فضا انجام داد، نامبرده نشده بود. در عوض عکس یکی از فضانوردان آمریکایی با پرچم آمریکا  که در آستین لباس فضایی آن دوخته شده ، نشان داده می شد.

سفارت روسیه تصریح کرد: " با اظهار تأسف یادآوری می كنیم كه این اولین بار نیست كه وزارت امور خارجه آمریكا تاریخ باكتشافات فضایی را به فراموشی می‌سپارد".

 سفارت به "همکاران فراموشکار"  خود گفت که می توانند مجسمه های نیم تنه گاگارین را در موریم ملی هوانوردی و موزیم فضایی در واشنگتن مشاهده کنند. مجسمه های گاگارین در کلیولند ، کلرادو اسپرینگز ، نیویورک ، هوستون و شیکاگو نیز نصب شده اند.

گفتنی است که روز گذشته (12 آپریل)  در روسیه روز فضانورد برگزار شد و به مناسبت و شصتمین سالروز ماموریت فضایی گاگارین برنامه مختلف برگزار و از نخستین فردی که به فضا سفر کرد تجلیل به عمل آمد.  

یوری الکسی‌یویچ گاگارین نخستین انسانی بود که به فضا رفت. این فضانورد روسی سوار بر فضاپیمای وستوک-۱ بعد از رسیدن به مدار زمین دور زمین را پیمود و برای همیشه نام خود را در تاریخ ثبت کرد. پس از این سفر به چهره سرشناس جهان تبدیل شد و از آن به بعد عصر سفرهای فضایی انسان آغاز شد.

یوری گاگارین در 12 آپریل 1961 میلادی موفق شد، مدار زمین را دور بزند و سپس کنار رود ولگا به زمین بنشیند. سازمان ملل متحد به همین مناسبت در 2011 میلادی 12 آپریل را به عنوان روز فضانوردی انتخاب کرد. بنابراین با این اقدام مسیر فرستادن فضانورد به فضا باز و آرزوی دیرینه بشر برای فتح فضا محقق شد و پس از آنها افرادی به فضا سفر کردند. گاگارین فرصت نداشت تا زنده بماند و سال 2011 میلادی را ببیند و شاهد آن باشد که سازمان ملل نیز به اقدام او ارج نهاده اما به هر حال تاخیر در تعیین روز جهانی فضانوردی به این دلیل بود که آمریکایی ها مقاومت می کردند تا این روز که نماد موفقیت یک فضا نورد روس است در تقویم بین المللی ثبت شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала