تصمیم جاپان برای تخلیه آب آلوده نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس

© Sputnikتصمیم جاپان برای تخلیه آب آلوده نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس
تصمیم جاپان برای تخلیه آب آلوده نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2021
عضو شوید
جاپان طرحی را روی دست گرفته که بر اساس آن یک میلیون تن آب پسماند آلوده نیروگاه اتمی فوکوشیما را به اقیانوس می‌ریزد.

به گزارش اسپوتنیک، جاپان اعلام کرده که آب های پسماند آلوده نیروگاه اتمی فوکوشیما را که در زلزله سال 2011 آسیب دیده بود به اقیانوس می‌ریزد.

اجرای این تصمیم که سال‌هاست با مخالفت صنایع ماهیگیری منطقه و کشورهای همسایه جاپان همراه بوده طی دو سال آینده 2023 آغاز می‌شود و چند دهه ادامه خواهد یافت.

زلزله جاپان؛ نشت آب رادیواکتیو از استخرهای نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2021
زلزله جاپان؛ نشت آب رادیواکتیو از استخرهای نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما

طبق این طرح، آب‌های آلوده برای جداسازی ایزوتوپ‌های مضر طبق استانداردهای بین‌المللی فیلتر می‌شود.

توکیو می‌گوید تخلیه این آب که برای خنک سازی سوخت هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد تا دو سال دیگر آغاز می‌شود. تصویب نهایی پس از سالها بحث و گفتگو صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود روند تخلیه این آب دهه‌ها به طول انجامد.

قرار است این آب آلوده در یک فرایند پیچیده فیلتر شود و اکثر عناصر رادیواکتیو آن از بین برود اما انتظار می‌رود برخی از عناطر از جمله تریتیوم در آن باقی بمانند.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از تصمیم جاپان گفت کار تخلیه این آب‌ها تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طبق استانداردهای این سازمان انجام می‌شود.

در عین حال، وزارت خارجه چین اعلام کرد تصمیم جاپان برای انتقال یک میلیون تن آب آلوده نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس مضر و بسیار غیرمسئولانه است.

یادآوری می‌کنیم که در سال 2011، زلزله‌ای به بزرگی 9 ریشتر باعث پدیدآمدن سونامی بزرگی شد که سواحل شمال شرقی جاپان را در هم کوبید و به سه رآکتور فوکوشیما هم آسیب زد و باعث شد که مرکز رآکتور ذوب شود و مواد رادیواکتیو به دریا و منطقه اطراف نیروگاه نشت کند.

این حادثه جان 15 هزار نفر را گرفت، بیش از 100 هزار نفر آواره شدند و دو میلیون نفر دیگر از اهالی فوکوشیما که مجبور به ترک محل سکونت خود نشدند، باید تا سال‌ها مرتب معاینه و آزمایش شوند؛ کما اینکه دولت جاپان سال پیش اولین مورد سرطان مرتبط با سانحه نیروگاه اتمی فوکوشیما را تائید کرد.

در ماه دسامبر سال 2016 دولت جاپان برآورد خود را از هزینه تخریب نیروگاه فوکوشیما را دو برابر کرد و پیش‌بینی کرد که این کار معادل 192 میلیارد دالر برای این کشور هزینه خواهد داشت.

تخمین زده می‌شد پاکسازی فوکوشیما از مواد رادیو اکتیو 30 سال طول بکشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала