پاسخ قانونی به دانش: مسوده «توافق‌نامه صلح» را دقیق‌تر مطالعه کنید

© Sputnik / T.AZIMمحمد یونس قانونی، عضو هیات رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان
محمد یونس قانونی، عضو هیات رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2021
عضو شوید
یونس قانونی سرور دانش را دعوت کرد تا مسوده «توافق‌نامه صلح» را دقیق مطالعه کند.

به گزارش اسپوتنیک، محمدیونس قانونی، رییس کمیته‌ تهیه و توحید مسوده‌ طرح صلح کمیته‌ رهبری شورای عالی مصالحه‌ ملی به انتقادات محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری از «توافق‌نامه صلح» پاسخ داده است.

قانونی که روز سه‌شنبه، بیست‌وچهارم حمل در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، با اشاره به انتقادات سرور دانش گفت که «توافق‌نامه صلح افغانستان» را که کمیته‌ای به ریاست او نهایی کرده است، به درستی مطالعه نکرده است. او پرسید: «چرا دوستان ما زحمت یک بار مطالعه کردن این طرح را نمی‌دهد؟»

محمد سرور دانش در یادداشتی از طرح صلحی که در کمیته تهیه و توحید مسوده طرح صلح کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی به ریاست قانونی تهیه و توحید شده است، انتقاد کرده است.

دانش گفته است که طرح رییس جمهور غنی برای صلح مبهم جلو داده شده است به آن اهانت شده است. به گفته دانش، گزینه ترجیحی (دولت انتقالی) در طرح شورای عالی مصالحه ملی برای ایجاد نظام پارلمانی نظر یک «جناح» و «حزب» و نیز تلاشی برای تقسیم قدرت میان دو قوم است.

محمدیونس قانونی اما توضیح داد که برای توحید طرح‌ها «جلسات نفس‌گیر» داشته است و راه سومی را که برای صلح نیاز است، انتخاب کرده است. او گفت که نه «تسلیمی» که اگر دولت بخواهد و نه «بیعت» که اگر طالبان بخواهند، راه حل است.

به گفته قانونی، یکی از طرح‌های ارائه شده است، طرح رییس جمهور غنی بود که بدون توضیحات در یک صفحه به کمیته تهیه و توحید طرح‌های صلح آمده بود.

قانونی گفت که طرح جانب حکومت این است که انتخابات زودهنگام در ظرف شش یا یک سال برگزار شود و رهبری کنونی حکومت در قدرت باقی بماند، اما در قاعده قدرت تغییرات بیاید و طالبان و سیاسیون زعامت کنونی را بپذیرند.

محمدیونس قانونی گفته که طبق طرح حکومت، هیچ از یک منسوبان حکومت در آینده نامزد انتخابات زودهنگام نخواهد شد.

به گفته قانونی، این طرح در یک صفحه به کمیته توحید طرح‌ها رسید و تا زمانی که طرح نهایی و به رییس شورای عالی مصالحه ملی سپرده شد، جزییات بیش‌تری از آن نیامده بود.

  سرور دانش، طرح «توافق‌نامه صلح افغانستان» را مورد انتقاد قرار داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2021
سرور دانش، طرح «توافق‌نامه صلح افغانستان» را مورد انتقاد قرار داد

او گفت که یک «دوست» ما گفته است که به طرح ریاست جمهوری توهین شده است، در حالی که به گفته قانونی، به طرح رییس جمهور غنی اهانت نشده است و اخلاقاً حرمت ریاست جمهوری را درک می‌کند. به گفته قانونی، همان یک صفحه طرح حکومت، به عنوان یک گزینه درج شده است و گزینه اول، طرح صلح رییس جمهور افغانستان برای نشست استانبول است.

محمدیونس قانونی از جانب دیگر گفت که گزینه دوم، تشکیل دولت انتقالی صلح است که به صورت واضح و روشن، پیشنهاد تشکیل دولت مشارکتی و فراگیر که مردم و طالبان خود را در آن ببینند و راه ختم جنگ باشد، مطرح شده است.

یونس قانونی تصریح کرد که به این ترتیب، هیأت اعزامی افغانستان به نشست استانبول با یک طرح اما دو گزینه شرکت می‌کند.

محمدیونس قانونی هم‌چنان توضیح داد که در طرح دولت انتقالی صلح، در کنار رییس جمهور، سمت نخست‌وزیری با معاونانش نیز پیشنهاد شده است که طبق این طرح، معاونان شماره نداشته باشند.

او تأکید کرد که این طرح به هدف تأمین وحدت ملی و وحدت سیاسی توحید شده است و دعوت کردن همه به یک طرح، غیرعملی است.

محمدیونس قانونی در واکنش به سخنان سرور دانش که گفته است که طرح توحید شده در شورای عالی مصالحه ملی براساس نظریات یک حزب تهیه شده است، گفت که حزبی که سرور دانش عضویت آن را دارد، «توافق‌نامه صلح» را با تمام قوت حمایت کرده است. او اظهارات سرور دانش را «توهین» به احزاب خواند.

سرور دانش عضو حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمدکریم خلیلی است.

به گفته قانونی، علاوه بر احزاب، مقام‌های حکومتی نیز در کمیته توحید طرح‌ها حضور داشتند.

قانونی توضیح داد که طرح جمعیت غیر از طرحی است که توحید شده است.

محمدیونس قانونی هم‌چنان گفت که در هیچ جای طرحی که توحید شده است، گفته نشده است که چه کسی و کدام قوم رییس جمهور باشد و یا هم نخست‌وزیر.

یونس قانونی گفت که اگر سرور دانش طرح توحید شده را یک بار به دقت می‌خواند، طرح پیشنهادی خود را در آن می‌یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала