خواست آمریکا برای "آشتی تجاری" با چین

© AP Photo / Andy WongФлаг США на фоне эмблемы Китая в Пекине. Архивное фото
Флаг США на фоне эмблемы Китая в Пекине. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2021
عضو شوید
یک نشریه غربی از قصد ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ تجاری این کشور با چین خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از بلومبرگ، جانت یلن ، وزیر خزانه داری آمریکا ، چین را مانند مقامات قبلی این كشور، به عنوان یك عامل دستكار ارزی نمی داند.

به گفته کارشناسان، این امر احتمال دارد نشاندهنده تصمیم واشنگتن برای پایان دادن به جنگ تجاری با پکن باشد که از اواخر سال 2017 ادامه دارد  و اکنون ایالات متحده می‌خواهد بدین گونه سیگنالی بر ای پایان دادن به این تنش ها به چین بفرستد.

قصد چین برای برقراری روابط با آمریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.02.2021
قصد چین برای برقراری روابط با آمریکا

 انتظار می رود گزارش نرخ ارز در تاریخ 15 آپریل منتشر شود. در حال حاضر، نسخه نهایی  اینسند هنوز آماده نشده، اما قبلاً مشخص شده است که در آن از چین به عنوان یک عامل دستکاری ارزی استفاده نشده.

علاوه بر این، یلن می تواند لغو اصلاحات در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز کند.

 رئیس دولت سابق الزامات سایر کشور ها را سخت تر کرده و آستانه شناسایی آنها را به عنوان دخالت ارزی کاهش داده است. این وضعیت به واشنگتن امکان می دهد برخی محدودیت ها ، از جمله در تجارت دوجانبه را اعمال کند.

اگر این اتفاق بیفتد، تعداد کشورهایی که نرخ ارز آنها توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده به طور منظم کنترل می شود، می تواند تقریباً تا نصف کاهش یابد. در عین حال ، ترامپ اغلب به سیاسی کردن روند تعیین وضعیت چین متهم شده است. به گفته برخی از تحلیلگران ، پکن در سال 2019 به عنوان تقلب کننده  ارزشناخته شد تا فقط پنج ماه بعد تصمیم خود را برای دادن مزیت به واشنگتن در مذاکرات توافق نامه جامع تجاری تغییر دهد.

در حال حاضر، سه معیار اصلی وجود دارد که ایالات متحده تعیین می کند یک کشوری عامل دستکاری ارز است. برای انجام این کار، مازاد حساب جاری آن (بخشی از تراز پرداخت ها که منعکس کننده واردات و صادرات کالاها و خدمات است) باید حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی باشد. مازاد تجارت دوجانبه با ایالات متحده باید حداقل 20 میلیارد دالر باشد و بانک مرکزی باید حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی را برای مداخلات ارزی هزینه کند.

به عنوان یک قاعده، چنین مداخلاتی شامل خرید ارز خارجی در بازار داخلی برای بازار ملی تازه صادر شده است. این امر منجر به تضعیف مورد اخیر می شود که باعث می شود کالاهای صادرکنندگان محلی در خارج از کشور رقابت بیشتری داشته باشند. واشنگتن غالباً چنین تلاش های مقامات پولی خارجی را ناعادلانه می داند.

شایان ذکر است که یکی از دلایل اصلی شروع جنگ تجاری در پایان سال 2017 کسری تجاری بزرگ در روابط دو جانبه بین ایالات متحده و چین و همچنین ادعاهای واشنگتن علیه پکن از نظر نقض حقوق مالکیت معنوی بود. پیش از این ، جو بایدن ، پیروز احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، گفته بود که قصد ندارد فوراً جنگ تجاری با چین را خاتمه دهد و تعرفه تجاری را لغو کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала