عبدالله: خروج نیروهای خارجی از افغانستان به معنای پایان همکاری‌های بین‌المللی نیست

© Photo / Dr. A Aعبدالله: خروج نیروهای خارجی از افغانستان به معنای پایان همکاری‌های بین‌المللی نیست
عبدالله: خروج نیروهای خارجی از افغانستان به معنای پایان همکاری‌های بین‌المللی نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2021
عضو شوید
رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی در واکنش به تصمیم امریکا مبنی‌بر خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان تا کمتر از پنج ماه دیگر، می‌گوید که خروج این نیروها به‌معنای پایان دادن به افغانستان و قطع کمک‌های جامعۀ جهانی نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی امروز چهارشنبه، 25 حمل، در یک نشست خبری در کابل سخن می‌زد، تأکید کرد که اگر طالبان فکر می‌کنند با خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان این کشور را از راه جنگ به دست می‌آورند اشتباه محاسبه می‌کنند.

 عبدالله: اراده قاطع برای صلح افغانستان وجود دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2021
عبدالله به طالبان: به ندای مردم گوش دهید و در ماه رمضان آتش‌بس کنید

او گفت: «اگر فکر شود که با بیرون شدن نیروهای خارجی از راه جنگ مساله حل می‌شود این خدا نخواسته نسخه برای ادامه جنگ است و هیچ‌‎کس این آرزو را ندارد و هیچ‌کس نباید این اشتباه را بکند».

آقای عبدالله هم‌چنین گفت که با تصمیم رئیس‌جمهور امریکا دربارۀ خروج نیروهای این کشور از افغانستان، باید به وقت کشی‌ها در روند صلح پایان داد: «وقتی که معلوم می‌شود چهار ماه دیگر خارجی‌ها نیستند، این وقتی است که راه زنده‌گی را بین خود پیدا کنیم و با هم به نتیجه‌یی برسیم که در آینده جنگ نباشد، در آینده جنگجوی خارجی در کشور ما  نباشد راه این است راه این نیست که وقت کشی کنیم».

از آنجا که امریکا و ناتو از پشتیبانان کلیدی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان استند و سرنوشت ادامه تجهیز و تقویت این نیروها پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان با پرسش‌هایی روبه‌رو است آقای عبدالله می‌گوید که کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان قطع نمی‌شوند: «معنای این حرف برای مردم این است که دیگر کمک‌های جهانی به افغانستان قطع می‌شود، دیگر انتظار کمک نداشته باشیم. علاقه‌مندی دنیا به افغانستان قطع می‌شود، فکر می‌کنم به این معنا نیست اما به‌معنای دوام همکاری‌ها از راه دیگر خواهد بود».

عبدالله عبدالله می‌گوید که هنوز روشن نیست طالبان در نشست استانبول شرکت خواهند کرد یا نه اما هیچ راهی جز صلح برای پایان دادن به جنگ افغانستان وجود ندارد.

در همین حال، حیات‌الله حیات، سرپرست وزارت امور داخله می‌گوید که حفاظت از خاک کشور، وظیفه نیروهای خارجی نه، بل مسؤولیت نیروهای افغان است: «95 درصد عملیات از سوی نیروهای امنیتی ما پیش برده می‌شود؛ یعنی اگر فردا نیروهای امریکایی از افغانستان بروند، تغییرات زیادی نمی‌آید».

با این همه، انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور امریکا ناوقت امشب دربارۀ خروج نیروهای این کشور از افغانستان سخنرانی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала