افزایش بی سابقه‌ی تولیدات پنبه در افغانستان

© Fotolia / Dubova افزایش بی سابقه‌ی تولیدات پنبه در افغانستان
  افزایش بی سابقه‌ی تولیدات پنبه در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2021
عضو شوید
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری اعلام کرده است که در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی (۱۳۹۹)، ۷۴ هزار و ۲۲ متریک تُن پنبه در سراسر کشور تولید شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، آمارهای این وزارت نشان می‌دهد که میزان تولید پنبه در جریان سال ۱۳۹۹ خورشیدی در مقایسه به دو سال قبل از آن افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۸ خورشیدی ۷۳ هزار و ۱۱۹ تُن و در سال ۱۳۹۷ خورشیدی ۵۷ هزار و ۴۵۰ تُن پنبه در کشور تولید شده بود.

از بهر نبود بودجه؛ پنبه دانه های در پاکستان پروسس می شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.02.2020
از بهر نبود بودجه؛ پنبه دانه های در پاکستان پروسس می شوند

 در اعلامیه‌ی وزارت زراعت که امروز (چهارشنبه، ۲۵ حمل) منتشر شده، آمده است که بلخ با تولید ۲۸ هزار و ۳۲۱ تُن پنبه در جایگاه نخست قرار گرفته و به دنبال آن ولایت‌های هلمند، قندوز، نیمروز، تخار، جوزجان و بغلان بیشترین پنبه‌ی کشور را تولید کرده‌اند.

وزارت زراعت همچنان گفته است که در ولایت‌های سمنگان، سرپل، بادغیس، کنر، فاریاب، ننگرهار، هرات، لغمان و کاپیسا نیز به پیمانه‌ی زیاد پنبه کشت می‌شود.

طبق اعلامیه‌ی این وزارت، سال گذشته در ۵۶ هزار و ۷۴۰ هکتار زمین در کشور پنبه کشت شده است. ۲۱ هزار و ۷۸۵ هکتار این کشت‌زارهای پنبه در ولایت بلخ قرار دارد. از هلمند نیز به‌عنوان دومین ولایتی نام برده شده است که بیشترین کشت‌زار پنبه را دارد.

براساس معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، پنبه از جمله نباتات صنعتی است که بیشترین تقاضا را در میان نباتات در سطح محلی و بین‌المللی دارد.

این وزارت زراعت گفته است، از روغن پنبه‌دانه برای پخت‌وپز و طبابت، از تفاله‌ی پنبه‌دانه برای خوراک حیوانات، از پنبه برای تولید محصولات نخی و از ساقه‌ پنبه برای تولید کود کیمیاوی و مواد سوخت استفاده می‌شود.   

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала