نمایندگان مجلس: امریکا به هدفش رسید، چون هدفش کمک به افغانستان نبود

© Photo / Public domain/ Alan Grazianoنمایندگان مجلس: امریکا به هدفش رسید، چون هدفش کمک به افغانستان نبود
نمایندگان مجلس: امریکا به هدفش رسید، چون هدفش کمک به افغانستان نبود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.04.2021
عضو شوید
نمایندگان مجلس افغانستان می‌گوید که ادعای امریکا مبنی بر رسیدن به اهدافش در افغانستان، مشخص می‌کند که هدف امریکا کمک به افغانستان نبوده است.

به گزارش اسپوتنیک، به تازگی انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در سخنانش پیرامون خروج نیروهای این کشور از افغانستان گفت که امریکا و متحدانش به اهداف تعیین شده در افغانستان رسیده اند:

«ما با هم به اهدافی که داشتیم رسیدیم و حالا زمان برای بازگرداندن نیروهای ما به خانه است».

سید اشرف‌الدین عینی عضو مجلس نمایندگان افغانستان در مورد این اظهارات وزیر خارجه امریکا به اسپوتنیک می‌گوید که هدف امریکا کمک به افغانستان نبوده است و برای همین وضعیت فعلی افغانستان، به معنای آن نیست که امریکا به هدفش نرسیده است.

«هر کشوری منافع ملی خود را تعقیب می‌کند. امریکایی‌ها و غربی‌ها هم برای کمک به مردم افغانستان به اینجا نیامده بودند بلکه برای اهداف راهبردی خود آمده بودند و ظاهراً قسمتی از آن که از بین بردن رهبر القاعده و مبارزه با القاعده است، رسیده اند. چنانچه رییس جمهور امریکا اعلام کرده و از اول برای مردم افغانستان معلوم بود آنان با تعهد قوی و درازمدت برای ساختن جامعۀ افغانستان یا متحد ساختن مردم افغانستان و ساخت یک نظام قدرتمند و با ثبات نیامده بودند».

این نمایندۀ مجلس میگوید که مردم افغانستان نباید توقع داشته باشند که یک کشور خارجی برای شان دولت بسازد و باید خود مردم افغانستان اختلافات خود را کنار گذاشته کشور را بسازند.

به گفتۀ آقای عینی رفتن امریکا حتمی بود و حالا هم دیر شده است:

«امریکا امروز یا فردا باید میرفت، حالا هم دیر کرده اند و باید زودتر از این میرفت. زیرا کار بنیادی اینجا در برنامه نداشتند که منتظر آن بمانند».

نمایندۀ مردم تخار در پارلمان افغانستان می‌گوید که خروج نیروهای امریکا توازن نظامی را بر هم میزند اما به معنای احیای اقتدار طالبان نیست.

«خروج نیروهای خارجی توازن و بیلانس را بر هم زده و در کوتاه مدت به سود طالبان تمام میشود زیرا آنان با خیال راحت تر به حملات شان دوام میدهند. اما اگر طالبان فکر کنند با زور نظامی قدرت را بگیرند، چنین کاری ممکن نیست زیرا افغانستان با کشوری که چند دهه پیش بوده، بسیار متفاوت است. البته شرایط به عملکرد سیاسیون رده اول کشور نیز ربط دارد که میتوانند اجماع سیاسی را در کشور به وجود بیاورند یا نه».

در همین حال، ملالی اسحاق‌زی عضو دیگر مجلس نمایندگان افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید که امریکا ممکن است اهداف پنهانی در افغانستان داشته باشد که به آن رسیده اما مردم افغانستان هنوز از آن بی خبر اند.

«خود شان میگویند که یک هدف شان از بین بردن اسامه بود که به ان رسیدند. اما آنها در برابر یک گروه کوچک تروریستی مانند طالبان شکست خورده و توپ را به میدان این گروه کوچک می‌اندازند. البته شاید اهداف دیگری در منطقه داشتند یا از منابع زیرزمینی و آثار عتیقه افغانستان استفاده کرده اند، انها میگویند مصرف گزاف کرده اند شاید چند برابر آن را پس از افغانستان به دست آورده باشند. به مرور زمان همه چیز واضح میشود. باید منتظر بود».

به گفتۀ اسحاق‌زی هم ورود امریکا و هم خروج امریکا از افغانستان عجولانه و سوال‌برانگیز است.

این نماینده مجلس افغانستان در مورد پیشبینی وضعیت افغانستان پس از خروج این نیروها می‌گوید که هرچند نیروهای امنیتی افغانستان قوی استند و در حال حاضر نیز مسوولیت جنگ علیه طالبان را بر عهده دارند اما با آنهم نگرانی‌هایی وجود دارد که از دست دادن دستاوردهای بیست سال گذشته از جملۀ این نگرانی‌هاست:

«چیزی که برای ما مهم است و تشویش است و نکته اساسی است، دستاوردهای بیست ساله ما هست. ما به تشویش استیم که این دستاوردها نقش برآب شود. حقوق زن موضوع مهم است. زنان افغانستان به این تشویش استند که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ما به دورۀ طالبانی برگردیم».

به گفتۀ این نمایندۀ کندهار نیروهای امنیتی افغانستان قوی‌تر از همیشه می‌جنگد اما دولت افغانستان در سال‌های گذشته نتوانسته در مورد توانایی‌ها و فیصدی مدیرت جنگ توسط این نیروها اطلاع‌رسانی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала