محب: طالبان با بیرون‌شدن سربازان آمریکایی، هیچ دلیلی برای ادامۀ جنگ ندارند

© Photo / دفتر شورای امنیت افغانستانمحب: طالبان با بیرون‌شدن سربازان آمریکایی، هیچ دلیلی برای ادامۀ جنگ ندارند
محب: طالبان با بیرون‌شدن سربازان آمریکایی، هیچ دلیلی برای ادامۀ جنگ ندارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2021
عضو شوید
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور می‌گوید که طالبان با بیرون‌شدن سربازان آمریکایی از افغانستان، هیچ دلیلی برای ادامۀ جنگ ندارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور که امروز جمعه (16 اپریل)، در نشست آن‌لاین «رایزانا»، صحبت می‌کرد می‌افزاید، اکنون زمان آن است که طالبان دست از جنگ بردارند و با دولت افغانستان صلح کنند و به بخشی از جریان اصلی این جامعه مبدل شوند. آقای محب نیز می‌گوید که بیرون‌شدن سربازان آمریکایی از افغانستان یک فرصت عالی برای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است تا کنترول وضعیت امنیتی‌شان را در دست گیرند.

کابلوف: بیرون نشدن نیروهای امریکا از افغانستان تا اول می نگران کننده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2021
کابلوف: بیرون نشدن نیروهای امریکا از افغانستان تا اول می نگران کننده است

حمدالله محب در این نشست با بیان این‌که تمامی شهروندان کشور می‌توانند در جمهوری اسلامی افغانستان نماینده‌گی داشته باشند، تأکید می‌کند طالبان نباید به این فکر باشند که هنوز هم می‌توانند خواسته‌های خود را بر مردم تحمیل ‌کنند.

در این نشست محمدجواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران نیز شرکت کرده بود. آقای ظریف با این‌که از طالبان خواست باید گفت‌وگوها را با دولت افغانستان آغاز کنند، تأکید می‌کند که روند صلح افغانستان، باید به رهبری و مالکیت مردم این کشور باشد.

به گفتۀ محمدجواد ظریف، طالبان باید خودشان را براساس نظام‌های مردم‌سالار عیار کنند؛ زیرا اگر آن‌ها بخواهند به ایدیولوژی دهۀ ۹۰ برگردند، این ناممکن است. آقای ظریف می‌گوید که کشورهای منطقه باید اختلافات میان خودشان را کنار گذاشته و روی مشترکات‌شان، از جمله این‌که "امارت اسلامی" در افغانستان تهدیدی برای پاکستان، ایران و هند است، تمرکز کنند. او به نقش جامعۀ مدنی در افغانستان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید، آن‌چه در سال‌های گذشته به‌دست آمده است، حفظ و از تداوم آن باید اطمینان حاصل شود.

از جانبی هم، اس‌ جی شنکر، وزیر خارجۀ هند نیز در این نشست می‌گوید که افغانستانِ امروز بسیار متفاوت از افغانستانِ دی‌روز است و ممکن نیست از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته در این کشور چشم‌پوشی شود. آقای شنکر تأکید می‌کند که افغانستان به صلح مضاعف نیاز دارد و از کشورهای منطقه نیز می‌خواهد که در این امر با این کشور هم‌کاری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала