هند و ایران: برگشت امارت اسلامی در افغانستان پذیرفتی نیست

© REUTERS / Ibraheem al Omariهند و ایران: برگشت امارت اسلامی در افغانستان پذیرفتی نیست
هند و ایران: برگشت امارت اسلامی در افغانستان پذیرفتی نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2021
عضو شوید
هرچند دیدگاه‌های طالبان دربارۀ نظام پسا صلح به‌گونۀ رسمی، روشن نیست، یک سخن‌گوی طالبان می‌‎گوید که نظام آینده بربنیاد شورا یا فیصله نخبه‌گان بوجود خواهد آمد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزیران خارجۀ هند و ایران بر حفظ دست‌آوردهای دو دهه اخیر در افغانستان تأکید می‌ورزند و می‌گویند که برگشت افغانستان به‌عقب پذیرفتنی نیست.

 جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران و سوبرامنیام جیشنکر، وزیر خارجۀ هند که امروز در یک نشست آنلاین زیر نام "ریزینا 2021" سخن می‌زدند، تأکید کردند که برگشت امارت اسلامی در افغانستان پذیرفتی نیست.

جواد ظریف در این باره بیان داشت: "ما باید اختلاف‌های مان را کنار بگذاریم و بر مشترکات مان تمرکز کنیم، به‌شمول این واقعیت که یک امارت اسلامی در افغانستان، یک تهدید وجودی در برابر پاکستان و یک تهدید امنیت ملی در برابر ایران و هند است".

وزیرخارجه هند نیز گفت که کشورش هیچ‌گونه رقابتی با پاکستان در افغانستان ندارد: "این یک خیال است که آن‌چه هند در افغانستان انجام می‌دهد، به‌گونۀ غیرمستقیم پاکستان را هدف می‌گیرد. این گفته‌ها، تلاش‌های هند را در افغانستان صدمه می‌زنند".

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور غنی نیز که در این نشست شرکت کرده بود، گفت که طالبان پس از آغاز مذاکرات، روایت پیروزی سردادند که برای همگی در کشور ناخوشایند بود: "اگر قرار باشد با طالبان پیمان صلح امضا شود، باید تمامی این گروه‌‎ها مشمول آن باشند؛ نه این‌که تنها گروه ملا برادر که مذاکرات دوحه را رهبری می‌کند باشد. گروه یعقوب، گروه برادر، هبت الله، حقانی و گروه هلمند باید یکجا باشند".

کابلوف: امریکا هیچ اطلاعاتی را در مورد تبانی روسیه با طالبان ارایه نکرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2021
کابلوف: اطلاعاتی از دست داشتن روسیه در حمله به سربازان امریکایی در افغانستان ارائه نشد

در همین حال، بربنیاد یک نظرسنجی در صفحه فسبوک طلوع‌نیوز، از پنج‌هزار شرکت‌کننده ۶۹درصد آن‌ها، گفته‌اند که پیامد خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان باعث جنگ داخلی در افغانستان خواهد بود.

از حدود 62 پاسخ‌دهنده در این نظرسنجی، 85 درصد آنان گفته‌اند که طالبان پس از اعلام خروج نیروهای خارجی وارد گفت‌وگوهای جدی صلح نخواهند شد.

در همین حال، هرچند دیدگاه‌های طالبان دربارۀ نظام پسا صلح به‌گونۀ رسمی، روشن نیست، یک سخن‌گوی طالبان می‌‎گوید که نظام آینده بربنیاد شورا یا فیصله نخبه‌گان بوجود خواهد آمد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала