Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

درمل لاهو؛ پله‌ای رو به آسمان برای ورزشکاران مبارزات آزاد

© Photo / لاهودرمل لاهو؛ پله‌ای رو به آسمان برای ورزشکاران مبارزات آزاد
درمل لاهو؛ پله‌ای رو به آسمان برای ورزشکاران مبارزات آزاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2021
عضو شوید
آقای لاهو طی سالهای گذشته حامی بیشتر ورزشکاران افغانستان بوده و توانسته برای ورزش افغانستان بخصوص برای ورزشکاران مبارزات آزاد خدمت زیادی کند.

به گزارش اسپوتنیک، درمل لاهو ورزش‌کار، بازرگان، بنیان‌گذار نهاد خیریه «خانه ما افغانستان» و هماهنگ کننده مسابقات ورزشکاران مبارزات آزاد افغانستان است که در سال‌های اخیر با موفقیت ستاره‌های ورزش کشور در قفس مبارزات آزاد سازمان‌های مطرح دنیا، نامش بر سر زبان‌ها افتاده است.

در یک هفته گذشته، حسین‌بخش صفری، واحدالله نژند و سمیع‌الله فیضی، در سازمان‌های معتبر «Eagle» و «ACM» کشور روسیه، به مصاف اوکتابرین یکولیوف، پاویل اردیشیف و سرگی دنیسوف روس رفتند و به پیروزی رسیدند.

این ورزشکاران مطرح رشته مبارزات افغانستان، با پیروزی برابر حریفان برای مردم کشور شان شادی فراوانی آفریدند و برای ساعاتی حزن‌واندوه را به لبخند، شادی و امید مبدل ساختند.

قبل از این نیز ورزشکارانی مطرح و شناخته شده چون بازمحمد مبارز، احمد ولی هوتک، نصرت آخندزاده و برخی چهره‌های دیگر در سازمان‌های معتبر روسیه وارد قفس شده و به موفقیت‌های بزرگی دست یافته بودند.

این ورزشکاران اما چگونه و توسط چه کسی به این سازمان‌های معتبر معرفی می‌شوند و در کشور روسیه چه کسی از این ورزشکاران میزبانی و حمایت می‌کند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که رسیدن ورزشکاران به این سازمان‌ها و مبارزه در کشور بزرگ و پهناور روسیه، بدون حمایت « درمل لاهو» ممکن نبود و اگر او نمی‌بود، شاید امروز ورزشکاران افغانستان این همه مطرح و محبوب ‌نبودند.

لاهو که یک بازرگان افغان است و در روسیه زندگی می‌کند؛ به دلیل علاقه‌مندی وافر به ورزش، به ورزشکاران افغانستان کمک می‌کند تا با سازمان‌های معتبر قرارداد ببندند و برابر حریفان به مبارزه بپردازند.

او که اصالت کندهاری دارد و از منطقه‌ی بالاکرز این ولایت جنوب شرقی است، در منطقه‌ی گذرگاه کابل متولد شده است. لاهو به همراه خانواده تا چهارده‌سالگی در مکروریان‌ها زندگی می‌کرد و بنا بر شرایط ناگوار و جنگ‌های داخلی، مانند سایر افغان‌ها که به ایران، پاکستان و سایر کشورها مهاجر شده بودند، به پاکستان مهاجر شد و بعد از آن در روسیه مسکن‌گزین شد. او در روسیه هم کار کرد و هم رشتۀ «حقوق اقتصادی» را خواند و پس از متقبل شدن زحمات و مشقت‌های فراوان توانست برای خودش کسب‌وکاری به راه بیندازد و در حال حاضر شرکت حمل‌ونقل دارد که اموال تجاری بازرگانان را از چین به روسیه، دوبی و سایر کشور‌های جهان منتقل می‌کند.

لاهو که حالا به هماهنگ‌کننده اصلی ورزشکاران افغان در سازمان‌های معتبر کشور روسیه و جهان مبدل شده‌است، برای نخستین‌بار زمانی که بازمحمد مبارز یکی از ورزشکاران مطرح کشور برای مبارزه به روسیه می‌رود و مشکلاتی برایش پیش می‌آید، به کمک او می‌رسد و پس از آن تصمیم‌ می‌گیرد تا در این بخش نیز کار کند و به روس‌ها که تصویر خوبی از ورزشکاران افغانستان نداشتند، ستاره‌های ورزش کشور را معرفی و زمینه حضور شان را در سازمان‌های بزرگی چون «Fight Night Global»، «ACB»، «ACM» و«Eagle» که نه تنها در سطح روسیه مطرح هستند بلکه در سطح منطقه و دنیا نیز مطرح اند و بسیاری از چهره‌های مطرح رشته مبارزات آزاد همچون «خبیب» از همین سازمان‌ها به  «UFC» رسیده‌اند، فراهم سازد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، ورزش یکی از راه‌های کسب درآمد در سال‌های آخر مبدل شده و لاهو به عنوان یک تاجر سرشناس تلاش دارد تا در کنار تجارت حمل‌ونقل از این راه نیز کسب درآمد کند، اما چه چیزی سبب شده تا درمل به چهره محبوب‌، دوست‌داشتنی و قابل اعتماد برای مردم و ورزشکاران افغان مبدل شود؟

در پاسخ این پرسش باید گفت که لاهو به عنوان یک ورزش‌دوست و منتقد سرسخت مدیران اداره ورزش افغانستان، کاری را انجام داده است که مدیران ارشد ورزش کشور در انجام آن ناکام مانده اند و زمینه حضور ورزشکارانی را که شناخت، پول و امکانات وسیع در اختیار ندارند، در سازمان‌های معتبر ورزشی فراهم کرده است. او در شرایطی که تعصب، قوم‌پرستی و منافع سمتی برای بسیاری از افراد در اولویت قرار دارد، با نادیده گرفتن قوم، زبان و سمت ورزشکاران، زمینه رشد 18 ورزشکار از اقوام هزاره، پشتون، تاجک ...، در کشورهای امارات و روسیه فراهم کرده و تلاش دارد تا چهره‌های جدید و مستعد را به جهانیان معرفی کند.

از سویی هم حضور لاهو در کنار ورزشکاران در روسیه سبب بالا رفتن، روحیه، سهولت در سفر و بود و باش شان شده و او توانسته زمینه حضور دانشجویان و کارگران افغان در روسیه را در زمان مسابقات ورزشکاران کشور در سالون‌ها فراهم و حتی در تشویق آن‌ها نیز سهم داشته باشد.

درمل همواره گفته است که دوست دارد برای ورزش افغانستان و مردم کشورش در روسیه و سایر کشورها خدمت کند و به همین دلیل نهاد خیریه‌ای ساخته تا زمینه مساعدت و دستگیری افراد نیازمند را فراهم کند.

دغدغه اصلی لاهو سربلندی و اهتزاز بیرق سه رنگ کشور و حمایت ، رشد و پیشرفت از ورزشکاران جوان است و او دوست ندارد تا همانند خودش سایر جوانان نیز از رسیدن به آرزوهای شان باز بمانند و در حسرت و ناامیدی به سرببرند.

او در کنار اینکه سبب اهتزار بیرق کشور توسط سایر ورزشکاران شده است، خودش نیز در رشته شنأ عمیق درخشیده و در عمق 32 متری دریای سرخ کشور مصر پرچم افغانستان را به نمایش گذاشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала