امیدواری سیاست‌گران برای رسیدن به توافق صلح پیش از خروج نیروهای خارجی

© Wikipedia / Employee of the United States Embassy in Kabulامیدواری سیاست‌گران برای رسیدن به توافق صلح پیش از خروج نیروهای خارجی
امیدواری سیاست‌گران برای رسیدن به توافق صلح پیش از خروج نیروهای خارجی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2021
عضو شوید
سیاست‌گران امیدوار اند که حکومت افغانستان و طالبان پیش از بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان به یک توافق سیاسی صلح دست یابند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد اسماعیل خان، می‌گوید که از پنج ماه باقی مانده برای خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان باید چون فرصتی برای صلح در افغانستان استفاده شود نه جنگ‌افروزی.

محمد اسماعیل که امروز در یک گردهمایی برای گرامی‌داشت از سال‌گرد پیروزی مجاهدین در هرات سخن می‌زد، گفت که صلح گزینه نخست است اما مردم برای جنگ نیز آماده‌اند: «به احتمال زیاد شاید صلح صورت بگیرد. شاید صلح با مخاطره روبه‌رو شود. شاید جنگ‌ها شدیدتر شود. اگر حکومت بی تفاوتی کند بیش از این ما نگذاریم که بچه‌های شهر ما شهید شوند. ما نگذاریم که بیشتر از این مناطق به دست طالبان بیفتد».

حکمتیار به طالبان: تلاش های تان را برای رسیدن به صلح از راه گفت و گوها ادامه دهید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.04.2021
حکمتیار به طالبان: تلاش های تان را برای رسیدن به صلح از راه گفت و گوها ادامه دهید

در این گردهمایی، دها فرد مسلح نیز حضور داشت.

پس از نهایی شدن تصمیم رییس جمهور امریکا دربارۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در یازدهم سپتامبر امسال، چهره‌هایی چون محمد محقق و احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود از احتمال یک جنگ داخلی در کشور سخن زده‌اند.

محمد محقق، مشاور رییس‌جمهور در امور امنیتی و سیاسی گفت: «جنگ داخلی تمام‌عیار بعد از بیرون رفتن قوت‌های خارجی از افغانستان، بسیار محتمل است».

احمد مسعود نیز افزود: «جنگ به مراتب بیشتر از گذشته و شدیدتر از گذشته، خونین‌تر از گذشته و مصیبت کلان به تمام افغانستان».

در این میان حکومت افغانستان می‌گوید که طالبان روند صلح را جدی نمی‌گیرند.

رحمت‌الله اندر، سخن‌گوی شورای امنیت ملی بیان داشت: «از طالبان هیچ نشانی نیست که نشان بدهد صلح را جدی می‌گیرند. طالبان که می‌جنگند ما آماده استیم از زیر ساخت‌‎های مان دفاع کنیم».

اما، سخن‌گوی گروه طالبان می‌گوید که دست یافتن به یک توافق صلح پس از خروج  کامل نیروهای امریکایی از افغانستان از اولویت‌های این گروه است اما به‌گفتۀ او اگر تلاش‌های صلح نتیجه ندهند طالبان گزینه نظامی را در پیش خواهد گرفت.

سید اکبر آغا، فرمانده پیشین گروه طالبان اظهار داشت: «جز صلح در افغانستان راه دیگری نیست. اگر طالبان از راه جنگ وارد افغانستان شوند، می‌شود که مخالفت‌های به‌میان بیاید و جنگ‌ها زیاد شود».

پیش از این رئیس‌جمهورغنی گفته‌است که در کنار حدود سه صد و پنجاه هزار نظامی کشور مردم نیز مسلح استند و نمی‌گذارند که گروه طالبان از راه زور افغانستان را بگیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала