انتقاد سناتوران افغانستان از مشخص نبودن طرح صلح جمهوریت در نشست ترکیه

© Photo / Meshrano Jirgaانتقاد سناتوران افغانستان از مشخص نبودن طرح صلح جمهوریت در نشست ترکیه
انتقاد سناتوران افغانستان از مشخص نبودن طرح صلح جمهوریت در نشست ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2021
عضو شوید
شماری از سناتوران افغانستان می‌گویند که به‌علت وجود اختلاف‌ها میان سیاست‌گران کشور، طرح صلح جمهوریت برای نشست ترکیه تاکنون مشخص نشده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شش روز پیش، پیش‌نویس طرح شورای عالی مصالحه ملی از سوی کمیتۀ موظف آماد شد و قرار شد که این طرح در کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی نهایی شود، اما تاکنون این نشست برگزار نشده‌است. قرار است نشست ترکیه تا شش روز دیگر برگزار شود.

محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا گفت: «هنوز از تدویر شورای عالی مصالحه برای نهایی سازی این طرح در چوکات جمهوریت خبری نیست و این اسباب نگرانی مردم را به بار آورده است».

غنی: آنانی‌که در صف جمهوریت ایستاده نمی‌شوند، دیگر برای شان در دولت جای نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2021
غنی: آنانی‌که در صف جمهوریت ایستاده نمی‌شوند، دیگر برای شان در دولت جای نیست

از سوی دیگر شورای عالی مصالحه ملی در حالی که از برگزاری زودهنگام کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی خبر می‌دهد، می‌گوید که قرار است پیش‌نویس طرح جمهوریت و فهرست نام‌های کسانی که قرار است به نشست استانبول شرکت کنند، نهایی شود.

فریدون خوزون، سخن‌گوی شورای عالی مصالحه ملی بیان داشت: «یک طرح است اما در دورۀ گذار، دوره انتقالی دو گزینه دارد که این به کمیته رهبری ارایه می‌شود و طبیعی است که بزرگان در آن تغییرات خواهند آورد».

همزمان با این شماری از سناتوران در حالی که امریکا را به نداشتن صداقت با حکومت و مردم افغانستان متهم می‌سازند می‌گویند که شماری از سیاست‌گران کشور به‌علت از دست دادن پیمان‌های شان با امریکاییان، نگران خروج امریکا از کشور اند.

فیصل سمیع، معاون دبیر مجلس سنا اظهار داشت: «وقتی‌‎که من این اعلان (خروج نیروهای خارجی) را شنیدیم دو رکعت نماز شکرانه خواندم و خوشحال استم که نیروهای اشغال از کشور ما بیرون می‌شوند».

پیش از اعلام خروج کامل نیروهای امریکایی از کشور، برخی از منابع از احتمال شرکت در حدود سی تن از چهره‌های سیاسی و مقام‌های دولتی در نشست استانبول سخن زده بودند اما اکنون روشن نیست که ترکیب هیئت جمهوریت در این نشست چگونه خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала