اتفاق کم‌سابقه در افغانستان؛ عملیات دوقلو‌های به هم چسپیده موفقانه انجام شد + ویدیو

© Photo / Abdullah Abed FMICعملیات جداسازی دوقلوهای به‌هم چسپیده در افغانستان موفقانه انجام شد
عملیات جداسازی دوقلوهای به‌هم چسپیده در افغانستان موفقانه انجام شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2021
عضو شوید
بیست روز قبل دو نوزاد دختر در بیمارستان حوزه‌یی هرات متولد شدند که از قسمت شکم به یکدیگر چسپیده بودند و هشت روز پس از تولد، این نوزادان به هدف جداسازی به بیمارستان انستتیوت طبی فرانسه به کابل انتقال داده شدند.

دکتر محمد طارق رحیمی، متخصص جراحی عمومی اطفال و مسوول بخشی جراحی بیمارستان فرانسه برای مادران و اطفال در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«مشکل این‌ها به نام دوگانگی‌های به هم چسپیده یاد می‌شود. واقعات بسیار نادر است. در هر سه‌صد هزار تولد یکی آن دوگانگی‌های به هم چسپیده است».

دکتر رحیمی می‌گوید این عملیات جراحی پیشرفته نیاز دارند و در کشور‌های پیشرفته هم از عملیات های پر چالش است.

وی افزود:

«عملیات شش ساعت دوام کرد و استخوان سینه جدا شد، ساحه قلب شان ترمیم شد و همچنان جگر. در کودکان نوزاد خونریزی زیاد است و جگر خون‌ده است و حتا در هر کشور‌های پیشرفته هم چالش برانگیز است».

به گفتهٔ این متخصص کودکان، عملیات جگر نوزادان هم موفقانه سپری شده‌است و صحت شان خوب است.


قبل از این نیز عملیات جداسازی دو نوزاد به هم چسپیده در این شفاخانه موفقانه عملی شده است. اما آن نوزدان فقط از قسمت پایینی سینه و شکم به هم چسپیده بودند.
آن‌چه این عملیات را کم‌سابقه می‌سازد داشتن یک جگر به هردو نوزاد است.از دکتر طارق درمورد اینکه آیا نوزادان با جگر نیمه می‌توانند به زندگی ادامه بدهند، پرسیده شد، او گفت:

«جگر عضوی است که دوباره رشد می‌کند. فعلا از خطر دور هستند و نورمال شیر می‌خورند».

گلبدین، پدر این دختران که شهروند بغلان است و در هرات زندگی می‌کند می‌گوید:

«در هرات به دنیا آمدند و دکتران گفتند این مشکل را دارد. می‌گفتند شاید کودکان زنده نمانند. دو شب در شفاخانه حوزه‌یی هرات ماندم و بعد کابل آمدیم. عملیات کودکان بخیر سپری شد و فعلا صحتمند هستند».

به گفتهٔ مسوولان در بیمارستان فرانسوی کابل، دیگر بیمارستان‌ها امکانات چنین عملیات‌ها را ندارند. چون وسایل پیشرفته و تیم جراحی نیازد دارد.هرچند هزینهٔ چنین عملیات‌ها در کشور‌های بیرونی صدها هزار دالر عنوان می‌شود، اما مسوولان در این بیمارستان می‌گویند، هزینه این عملیات را بخش خیره شفاخانه فرانسوی‌ها به همکاری نزدیکان این نوزادان پرداخته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала