ترس طالبان از انتخابات؛ طالبان خواستار برقراری "امارت اسلامی" هستند

© AP Photo / Hussein Sayedترس طالبان از انتخابات؛ طالبان خواستار برقراری "امارت اسلامی" هستند
ترس طالبان از انتخابات؛ طالبان خواستار برقراری امارت اسلامی هستند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2021
عضو شوید
آگاه امور افغانستان می گوید که در خط و مشی طالبان، اصلا چیزی بنام انتخابات وجود ندارد.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور کشور می گوید نمایندگان جنبش رادیکال طالبان (گروه ممنوع در فدراسیون روسیه) از شرکت در انتخابات آزاد در افغانستان می ترسند، زیرا آنها در انتخابات با شکست بزرگی مواجه خواهند شد. امرالله صالح ،این مطلب را روز یکشنبه (11 حمل)، بیان کرد و گفت که طالبان باید شهامت پیوستن به جامعه افغانستان را داشته باشند. امرالله صالح که در کانال تلویزیونی آریانا نیوز، صحبت می کرد گفت: طالبان و طرفداران شان "از انتخابات عمومی می ترسند، زیرا آنها بیش از 5 درصد آرا را کسب نخواهند کرد".  

با این حال، اما طالبان ادعا می کنند که 3/4 بخشی از خاک افغانستان را در اختیار دارند و مردم کشور از آنها حمایت می کنند.

صالح: رهایی 5 هزار زندانی طالبان یک تصمیم اشتباه بود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.04.2021
صالح: رهایی 5 هزار زندانی طالبان یک تصمیم اشتباه بود

 آیا ادعای طالبان مبنی بر در اختیار داشتن 3/4 بخشی از مناطق افغانستان، درست است یا خیر، و اگر درست باشد، این ادعا بر نتایج انتخابات چه تأثیر خواهد گذاشت؟

جنرال عتیق الله امرخیل، آگاه امور سیاسی - نظامی افغانستان در پاسخ به این پرسش در یک صحبت ویژه به اسپوتنیک گفت: در خط و مشی طالبان، اصلا چیزی بنام انتخابات وجود ندارد.

«طالبان همواره می گویند که شرایط برای انتخابات آماده نیست، آنها (طالبان)، مطرح می کنند که انتخابات قبلی پر از تقلب بود، چون از حدود سی میلیون جمعیت، تنها تقریباً بیش از یک میلیون نفر در آن اشتراک کرده بودند. طالبان یک حکومت به اساس شرعیت اسلامی را میخواهند که قبلا تحت نام «امارت اسلامی افغانستان» آنرا بناه کرده بودند. طالبان معتقد اند که با روی کار آمدن «امارات اسلامی» کشمکش های قومی از بین میرود.»

کارشناش می افزاید که در افغانستان میان اپوزیسیون هم کسانی هستند که با انتخابات مخالف اند و شماری هم موافق. برخی دیگر انتخابات را بهترین گزینه برای حفظ جمهوریت، دیموکراسی و حفظ حقوق شهروندان می دانند و باید افزود که بحث ها در این خصوص ادامه دارد.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2021
صالح: نشست استانبول هیچ شباهتی با نشست بُن نخواهد داشت
«از سوی دیگر جامعه جهانی و در رأس ایالات متحده امریکا، اهداف خود را در افغانستان دارند و میخواهند که  نظامی روی کار آید که منافع امریکا و غرب در منطقه را تأمین کند. به وضاحت دیده می شود که با روی کار آمدن اداره جو بایدن در امریکا، این کشور یک سیاست "کجدار و مریز" را پیش میبرد که با واقعیت ها سازگار نیست و منافع افغانستان در آن دیده نمی شود».

این در حالی است که تنها 17 روز به مهلت خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان باقی مانده است، اما اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر اینکه رییس جمهور امریکا نیروهای امریکایی را الی تاریخ 11 سپتمبر سال جاری از افغانستان اخراج خواهد کرد.

پیش از این جو بایدن خروج کامل از افغانستان در تاریخ اول ماه می را «بسیار دشوار» خوانده بود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان می‌گویند که دولت بایدن زمان زیادی برای خروج نیروها از افغانستان داشته و با عدم برداشتن هیچ‌گونه گامی در این راستا تلاش دارد با طالبان برای تمدید کوتاه‌مدت حضور شمار محدودی از نیروها در افغانستان به توافق برسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала