انتشار عکسی از یک سیاره مرموز با منشاء ناشناخته

© Photo / NASA, ESA, and Z. Levy (STScI)Художественное изображение белого карлика и неизвестной планеты
Художественное изображение белого карлика и неизвестной планеты - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2021
عضو شوید
تیمی از ستاره شناسان تصویری از یک سیاره گازی غول پیکر با منشاء ناشناخته را منتشر کردند.

به گزارش اسپوتنیک، ستاره شناسان هلندی سیاره گازی غول پیکر YSES 2b را کشف کرده  و تصویر  از آن منتشر کردند که به دور یک ستاره از نوع خورشیدی در فاصله 360 سال نوری از زمین در صورت فلکی موچا "مگس جنوبی" می چرخد ​​و آن را با تصویر زنده ارائه می دهند. اکنون این معما باقی مانده است که چرا این سیاره اینقدر بزرگ است و چگونه پیدایش شده است.

دانشمندان نتایج یافته های خود را در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر کردند.

مشاهدات در چارچوب برنامه YSES (Young Suns Exoplanet Survey) با استفاده از تلسکوپ VLT (Very Large Telescope) در شیلی که مجهز به ابزار SPHERE - ابزاری با کنتراست بالا و طیف قطبی است و می تواند تصاویر مستقیم از سیارات فراخورشیدی YSES-2 را ارسال کند، در تاریخ 30 آپریل 2018 و 8 دسامبر 2020 انجام شد. چنین فاصله ای امکان تایید وجود جسم آسمانی را که به دور YSES-2 در حال چرخش است ممکن می سازد.

YSES 2b یک سیاره غول پیکر گازی است که شش برابر سنگینتر از مشتری بوده و 110 برابر دورتر از ستاره اصلی خود در مقایسه با فاصله زمین از خورشید قرار دارد. قدمت این ستاره تنها 14 میلیون سال تخمین زده شده است.

فاصله زیاد بین یک ستاره و سیاره در چنین سیستم جوانی با هیچ یک از دو مدل شناخته شده شکل گیری غول های گازی مطابقت ندارد.

طبق یک سناریوی دیگر، این سیاره ممکن است در نزدیکی یک ستاره پدیدار شود و بعدا به مناطق بیرونی منظومه برود. اما این امر مستلزم گرانش سیاره دوم است که ستاره شناسان آن را پیدا نکرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала