افغانستان در جایگاه ۱۲۲ در رده ‌بندی آزادی رسانه‌ها

© https://twitter.com/RSF_persanگزارشگران بدون مرز
گزارشگران بدون مرز - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2021
عضو شوید
طبق رده‌بندی آزادی رسانه‌ها، افغانستان در جایگاه ۱۲۲ قرار گرفته است و جایگاه سابق خود را حفظ کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، گزارشگران بدون مرز، در مدت یک‌سال وضعیت روزنامه‌نگاری را در ۱۸۰ کشور جهان بررسی کرده است. طبق این بررسی، انجام حرفه‌ روزنامه‌نگاری اصلی‌ترین «واکسن» برای ویروس اطلاعات نادرست است.

گزارشگران بدون مرز: بیش‌ترین خبرنگاران مبتلا به کرونا در جهان به افغانستان تعلق دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.06.2020
گزارشگران بدون مرز: بیش‌ترین خبرنگاران مبتلا به کرونا در جهان به افغانستان تعلق دارد

در این رده‌بندی گفته شده است که در ۷۳ درصد از کشورهایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، این «واکسن» در ۷۳ کشور از ۱۸۰ دولت جهان به شکل ناگواری مختل شده و در۵۳ کشور در تنگنا قرار گرفته استَ.

در رابطه با افغانستان، گزارشگران بدون مرز گفته است که کشتار هدف‌مند خبرنگاران، آزادی رسانه‌ها را در این کشور تهدید می‌کند.

در گزارش آمده است: «در افغانستان افزون بر ویروس کووید-۱۹ که در میان خبرنگاران دست‌کم ده‌ها کشته برجای نهاد، اما ویروس دیگری نیز از درون به افغانستان آسیب می‌رساند؛ ویروس خشونت افراط‌گرایانه‌ای که خبرنگاران و به ویژه خبرنگاران زن را هدف قرار داد».

طبق معلومات گزارشگران بدو مرز، دست‌کم شش خبرنگار و همکار رسانه در سال ۲۰۲۰ به شکل هدف‌مند به قتل رسیده‌اند و چهار تن دیگر از آغاز سال میلادی روان کشته شده‌اند.

گزارشگران بدن مرز خواهان توقف کشتار خبرنگاران افغان شده و از مقام‌های افغانستان خواسته است که در این موارد به صورت جدی تحقیق و بررسی را آغاز کنند.

هم‌زمان با این، گزارشگران بدون مرز از امریکا، آلمان و فرانسه خواسته است که از فراخوان این نهاد برای افزودن جنایت اخیر بر تحقیق و بررسی در پرونده افغانستان در دیوان کیفری‌ بین‌المللی حمایت کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала