غنی: فراموش نکنیم طالبان یک میلیارد دالر به کشور صدمه زده اند

© Photo / ARGاشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان
اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2021
عضو شوید
رییس جمهور کشور می‌گوید که با خروج نیروهای نظامی خارجی، فصل جدیدی در روابط افغانستان و جامعه جهانی ایجاد می‌شود. او همچنان گفت که گروه طالبان به ارزش یک میلیارد دالر به زیرساخت‌های کشور صدمه زده‌ است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دفتر رسانه‌ی ارگ، اشرف غنی، رئیس جمهور کشور امروز سه‌شنبه(31 حمل) در سخنرانی خود نشست «هفته‌ حکومتداری و منابع بشری» گفت: «فراموش نکنیم که یک میلیارد دالر حرکات طالبان به زیربناهای افغانستان صدمه رسانده است. من به آنان می‌گویم که چرا خراب می‌کنید؟ اگر توانایی ساختن ندارید و برنامه‌ مثبت ندارید، حداقل از تخریب و ویرانی جلوگیری کنید».

تصمیم رئیس جمهور غنی برای واگذاری ده درصد زمین اطراف بندهای آب به کوچی ها - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2021
تصمیم رئیس جمهور غنی برای واگذاری ده درصد زمین اطراف بندهای آب به کوچی ها

او از گروه طالبان خواست که به‌ جای انفجار ماین‌ها و اقدام‌های مخربانه، «گل» و «گندم» بکارند و در در آبادی کشور سهم بگیرند. رییس‌جمهور غنی خطاب به این گروه گفت هر پروژه‌ عام‌المنفعه را که طالبان تخریب می‌کنند، مردم افغانستان متضرر می‌شوند.

از سویی هم، او در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت که با خروج این نیروها، فصل نو همکاری‌ها میان افغانستان و جامعه‌ جهانی آغاز می‌شود.

به گفته‌ اشرف غنی، مناسبات اقتصادی، تقویه‌ نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، کمک‌های بشری و توسعه‌ افغانستان در رأس این فصل همکاری‌ها میان جامعه‌ جهانی و افغانستان قرار دارد.

قرار است نیروهای خارجی تا ماه سپتمبر سال روان میلادی افغانستان را ترک کنند، رییس جمهور غنی در هفته روان گفت که افغانستان در حال سقوط نیست و گروه طالبان نیز اعلام کردند که در هیچ نشستی تا بیرون شدن کامل نظامیان خارجی اشتراک نمی‌کنند.

رئیس جمهور کشور طی مصاحبه با شبکه خبری CNN درباره نگرانی خود از سقوط دولت در پی حمله طالبان پس از خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو گفت: من از این موضوع هراسی ندارم.

وی ادامه داد: در حقیقت طی دو سال گذشته نیرو‌های امنیتی و انتظامی افغانستان بیش از 95 درصد عملیات‌ها را انجام داده اند.

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، چهارشنبه‌شب (25 حمل) در یک نشست خبری اعلام کرد که روند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، از اول می آغاز و تا یازدهم سپتامبر تکمیل خواهد شد.

آقای بایدن  افزود: «خروج سربازان ما شتاب‌زده نه؛ بلکه به گونه‌ی سنجیده، مسئولانه، مصون و در هماهنگی با تمام متحدین و شرکای امریکا انجام خواهد شد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала