اگر امریکا نگران اوضاع افغانستان است، نظارت‌اش را بر پاکستان اعمال کند

© AP Photo / Aaron Favilaاگر امریکا نگران اوضاع افغانستان است، نظارت‌اش را بر پاکستان اعمال کند
اگر امریکا نگران اوضاع افغانستان است، نظارت‌اش را بر پاکستان اعمال کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2021
عضو شوید
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رییس جمهور امریکا گفته است که هیچ کسی نمی‌تواند آینده افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی را تضمین کند.

وی خاطر نشان ساخته است که واشنگتن به نظارت بر اوضاع در افغانستان و تهدیدهای برخاسته از خاک افغانستان، ادامه خواهد داد.
وی گفت: «آنچه امریکا کرده می‌توانست - تامین تجهیزات و فرصت‌ها برای نیروهای امنیتی، حکومت و مردم افغانستان، آموزش و حمایت از حکومت، بود که انجام داد. ما این کار را انجام دادیم و حالا زمان آن فرا رسیده تا نیروهای امریکایی به خانه برگردند و مردم افغانستان برای دفاع از وطن شان به پا ایستاد شوند».همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ‌و شامل شدن طالبان در حکومت، نگرانی‌ها افزایش یافته است. مردم از آینده‌ای نامعلوم صلح و اوضاع بد امنیتی شاکی اند.

اکبر جمشیدی، نماینده مردم در مجلس نمایندگان به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«موضوع یاد شده از سوی مشاور امنیت ملی امریکا نگران کننده است. نظر به برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، امریکا به نحوی با کشورهای همسایه معامله‌ی انجام داده است».

وزیر دفاع امریکا مخالف خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2021
منابع: وزیر دفاع امریکا مخالف خروج نظامیان خارجی از افغانستان است
آقای جمشیدی باور دارد که پس از خروج نیروهای امریکایی، نیروهای امنیتی افغانستان توان دفاع از کشور را دارند و مردم به نیروهای امنیتی باور کامل دارند.

از آنجایی که پاکستان پیوسته متهم به دفاع از گروه‌های تروریستی است، کارشناسان از امریکا می‌خواهند تا بر پاکستان فشار وارد کند. گروه‌های تروریستی که در نبرد با نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان قرار دارند از سوی پاکستان حمایت می‌شوند.
سلمان علی دوست‌زاده، کارشناس امور سیاسی می‌گوید:

«از زمان امضا تفاهم‌نامه امریکا با طالبان این نگرانی‌ها وجود داشته است. بخش مهم از این نگرانی پوشیده بوده بودن طرح توافق‌نامه با این گروه بود».

با این که مشاور امنیت ملی امریکا در بخشی از صحبت‌هایش یادآور شده که بر افغانستان نظارت کامل خواهند داشت این می‌تواند مایهٔ دل‌گرمی باشد.
آقای علی در ادامه می‌گوید:

«نیروهای امنیتی افغانستان، بعد از ۲۰۱۴ ثابت ساختند که توانایی مقابله با گروه‌های مخالف را دارند از این میان پلان میان مدت ناتو مبنی بر توان‌مند سازی نیروهای افغانستان خوانده شده است».

بخش مهم از صحبت‌های آقای علی برمی‌گردد به هشدار دادن پاکستان از سوی امریکا: «اگر امریکا نگران اوضاع افغانستان است، باید نظارت‌اش را بر پاکستان اعمال کند».
این که پس از خروج نیروهای آمریکایی کدام کشور به حمایت قاطع از افغانستان خواهد پرداخت، معلوم نیست؛ اما روزنامه سوت چاینا مارننگ پست، به تازگی در گزارشی گفته که ممکن است، پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، چین به این کشور نیروهای حافظ صلح بفرستد.

نگرانی‌ها از خروج نیروهای آمریکایی در حالی ابراز می‌شود که از دیر زمان به این‌سو بیشتر عملیات‌ها را نیروهای امنیتی و دفاعی بگونه‌ای مستقل انجام می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала