چاووش اوغلو: نشست استانبول بعد از عید برگزار می‌گردد

© AFP 2023 / Cyril Ndegeyaچاووش اوغلو: نشست استانبول بعد از عید برگزار می‌گردد
چاووش اوغلو: نشست استانبول بعد از عید برگزار می‌گردد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2021
عضو شوید
وزارت امور خارجه ترکیه می گوید که کنفرانس صلح استانبول برای افغانستان که قرار بود در 24 آپریل برگزار شود، به بعد از ماه رمضان موکول شده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آناتولی، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که در مشورت با آمریکا ، قطر و سازمان ملل متحد تصمیم‌ گرفته است که نشست استانبول درباره صلح افغانستان پس از عید فطر برگزار شود.

مولود چاووش‌اوغلو، این موضوع را در مصاحبه با شبکه تلویزیونی خبر تُرک (Habertürk) مطرح کرده است.

او در این مصاحبه گفته است که با تصمیم آمریکا برای خروج از ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، روند مذاکرات بین‌الافغانی و توافق‌نامه امضا شده بین واشنگتن و طالبان در دوحه در سال گذشته وارد یک دوره حساس شده است.

طالبان: در صورت برآورده شدن خواسته های ما، در موضع خود درباره کنفرانس استانبول تجدید نظر می کنیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2021
طالبان: در صورت برآورده شدن خواسته های ما، در موضع خود درباره کنفرانس استانبول تجدید نظر می کنیم

وزیر خارجه ترکیه افزوده است که تلاش‌ها بر این بود که نشست استانبول پیش از اول ماه می برگزار شود.

به گفته او، دلیل آن نیز این بود که امریکا قرار بود براساس توافق با طالبان در این تاریخ کاملا خارج شده باشد و همه معتقد بودند که در کنفرانس ترکیه توافق حاصل خواهد شد، اما این روند آسان نبود.

چاوش‌اوغلو افزوده است که پس از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان لازم نیست که عجله شود.

وزیر خارجه ترکیه افزوده است: «تعویق در برگزاری کنفرانس از نظر تشکیل هیأت و مراحل تدارک مفید خواهد بود. با قطر، امریکا و سازمان ملل رای‌زنی کردیم، برگزاری کنفرانس به بعد از ماه رمضان و عید فطر موکول شد.»

به گفته او، کنفرانس استانبول را رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه افتتاح می‌کند و علاوه بر 21 کشور 3 سازمان بین‌المللی و همچنین دو طرف از افغانستان شرکت خواهند کرد.

هنوز دلیل تعویق نشست استانبول مشخص نشده است، اما قبلا طالبان در واکنش به تصمیم تازه جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برای خروج سربازان این کشور از افغانستان گفته بود که در هیچ نشستی تا زمانی که نیروهای خارجی بیرون نشوند، شرکت نخواهد کرد.

در همین حال روز گذشته، ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان اعلام کرد: رسیدن به صلح با حضور خارجی‌ها در افغانستان امکان‌پذیر نیست.

سخنگوی طالبان گفته که نشست استانبول برای صلح افغانستان مهم است؛ اما زمانی‌که برخی از کشورها می خواهند از طریق این نشست در افغانستان مداخله کنند، طالبان این نشست را تحریم می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала