شرایط تازه طالبان برای شرکت در نشست استانبول

© Sputnikاعضای رهبری طالبان
اعضای رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2021
عضو شوید
منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که این گروه برای شرکت درنشست ترکیه خواستار رهایی تمام زندانیان خود شده‌اند.

 به گزارش اسپوتنیک، منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که این گروه برای حضور در نشست ترکیه خواستار رهایی زندانیان و بیرون شدن نام‌های رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد شده‌اند.

به‌ گفتۀ این منابع، طالبان تأکید دارند که پیش از برگزاری نشست ترکیه این دو پیشرط باید عملی شوند و شام روز گذشته فهرست از نام‌های زندانیان و رهبران این گروه که در بند و فهرست سیاه استند، به ایالات متحده فرستاده‌‎اند.

 اتحادیه اروپا: اعطای امتیازات بیش از حد به طالبان منجر به شرایط کنونی شد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2021
اتحادیه اروپا: اعطای امتیازات بیش از حد به طالبان منجر به شرایط کنونی شد

منابع می‌گویند که شرط دیگری طالبان برای عدم حضور در نشست استانبول، بیرون نشدن کامل نیروهای خارجی از افغانستان است.

این در حالی است که ترکیه، سازمان ملل، امریکا و قطر که از چند روز بدنیسو می‌کوشیدند طالبان را برای شرکت در نشست استانبول قانع بسازند، اما سرانجام شب گذشته در یک تصمیم هماهنگ، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که این نشست تا پس از عید رمضان به تأخیر افتاده‌است.

پاکستان نیز اخیرا برای وادار ساختن طالبان به برگشت به مذاکرات صلح و نیز شرکت در نشست استانبول تلاش‌هایی را آغاز کرده‌است – تلاش‌هایی‌که انتظارها از نتیجه بخش بودن آن وجود دارند.

 در همین حال، سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح که همراه با مسؤولان شورای عالی مصالحۀ ملی در نشست امروز مجلس نماینده‌‎گان حضور یافته بود، دربارۀ روند صلح به نماینده‌گان توضیح داد: «متأسفانه از طرف تحریک طالبان اراده وجود ندارد.»

برگزارکننده‌گان نشست استانبول (ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد) در یک اعلامیه مشترک تعویق این نشست را اعلام کرده‌اند.

در این اعلامیه که از سوی دفتر نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل یا یوناما به نشر رسیده است، گفته شده است که با توجه به انکشافات اخیر و پس از رای‌زنی‌های همه جانبه با طرفین، توافق شده است که کنفرانس استانبول به موعد بعدی، تا زمانی‌که شرایط مطلوب برای پیش‌رفت معنا دار فراهم شود، موکل گردد.

این نشست قرار بود که در بیست‌وچهارم ماه اپریل آغاز شود و تا چهارم ماه می ادامه یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала