دختران روبات‌ساز افغان در فهرست 30 دانشمند مجله «فوربز» در سطح آسیا

© Sputnik / Firoz Mashoofدختران رباتیک افغانستان به جنگ کرونا رفته اند + ویدیو
دختران رباتیک افغانستان به جنگ کرونا رفته اند + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2021
عضو شوید
دختران روبات‌ساز افغان در فهرست 30 تن از دانشمندان و مخترعان مجله «فوربز» در سطح آسیا قرار گرفتند.

به گزارش اسپوتنیک،به نقل از فوربز، پنج دختر نوجوان افغان برای درمان بیماران کووید 19، یک دستگاه وینتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) سبک تولید کرده‌اند و انتظار می‌رود که از این دستگاه برای درمان بیماران استفاده صورت بگیرد.

این مجله از سمیه فاروقی، آیدا حیدرپور، الهام منصور، فلورانس پویا و دیانا وهاب‌زاده به‌عنوان دختران عضو تیم روباتیک افغان نام برده است.

دختران روبات‌ساز افغان در زمان اوج گیری شیوع کرونا در هرات، اقدام به ساخت دستگاه وینتیلاتور کردند و این دستگاه از سوی وزارت صحت عامه کشور مورد آزمایش قرار گرفت.

دختران رباتیک افغانستان می توانند به امریکا بروند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2017
دختران رباتیک افغانستان می توانند به امریکا بروند

سمیه فاروقی 17 ساله، کاپیتان تیم روباتیک در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که آنان هم‌اکنون روی ساخت روبات ماین‌پاک کار می‌کنند و تا کمتر از یک ماه دیگر این روبات تکمیل می‌شود.

او افزود که دختران روباتیک برای بازتاب چهره‌ی مثبت از افغانستان و زنان در سطح جهان تلاش می‌کنند و ساخت این روبات‌ها باعث افزایش علاقمندی دختران به دانش روبات‌ها می‌شود.

در خبرنامه‌ی نهاد موسوم به «دیجیتال سیتزن فاند»، حامی اصلی تیم روباتیک آمده است: «تیم روباتیک نشان داده که اگر به زنان و دختران و توانایی آن‌ها باور داشته باشیم، آن‌ها می‌توانند کارهای خارق‌العاده‌ای را انجام دهند.»

تیم روباتیک دختران افغان در مسابقات جهانی 2017 در واشنگتن به مدال نقره دست یافت و پس از کسب این مدال، نام این دختران سرزبان‌ها افتاد و آنان در چندین رقابت دیگر نیز شرکت کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала