امریکا اگر دو سال پیش افغانستان را ترک می‌کرد، ما به این وضعیت برنمی‌گشتیم

CC0 / / امریکا اگر دو سال پیش افغانستان را ترک می‌کرد، ما به این وضعیت برنمی‌گشتیم
امریکا اگر دو سال پیش افغانستان را ترک می‌کرد، ما به این وضعیت برنمی‌گشتیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.04.2021
عضو شوید
یک عضو نمایندگان مجلس و کارشناس امور نظامی در افغانستان بر این باور هستند که تداوم حضور نیروهای خارجی در افغانستان باعث جنگ شد و تداوم حضور آنها در افغانستان لازم نیست.

پس از اعلام خروج نیروهای امریکایی تا یازدهم سپتمبر سال روان میلادی، نگرانی هایی در مورد آینده سیاسی و امنیتی افغانستان به میان آمده است. رئیس پارلمان افغانستان هشدار داده که خروج عجولانه نیروهای امریکایی و ناتو می تواند خطر تکرار جنگ های داخلی و تنظیمی در این کشور را به همراه داشته باشد.

تصمیم در مورد خروج از افغانستان تا پنج ماه دیگر، یک تصمیم درست و سنجیده شده از طرف امریکا است؟ جاوید کوهستانی آگاه امور نظامی به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت:

«این مطابق به قرارداد دوحه است که امریکا با طالبان قبل به امضا رساندند و حالا در چارچوب قرارداد دوباره امریکایی می‌خواهند بعد از 5 ماه از افغانستان خارج شوند. این مربوطه به تصمیم‌گیری ایالات متحده است».

در مورد این که آیا نگران خروج نیروهای خارجی از افغانستان است که ممکن تاثیر بدی در اوضاع امنیتی افغانستان داشته باشد، وی گفت:

«البته یعقیناً خروج نیروهای خارجی در افغانستان تاثیر منفی می‌گذارد. من نگران نیستم به‌خاطر که تداوم حضور خارجی در افغانستان باعث جنگ می‌شد. احتمالاً در چارچوب گفتگوهای بین‌الافغانی ممکن بحث آتش‌بس و ایجاد یک اداره جدید شکل بگیرد و به نگرانی‌های مردم پایان داده شود».

وی افزود:

«البته حضور نیروهای خارجی در افغانستان می‌توانست یک چالش باشد و خروج آنها هم می‌تواند یک چالش باشد مشروط به این که اگر افغان ها بتوانند با هم کنار بیایند و گفتگو کنند و ما به سمت ثبات برویم».

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا خروج بدون قید و شرط و قاطعانه همه سربازان امریکایی از افغانستان را اعلام کرد: «وقتش رسیده که طولانی ترین جنگ امریکا پایان یابد و نیروهای امریکایی از افغانستان به خانه برگردند».

خروج بدون قید و شرط از افغانستان، 20 سال حضور در افغانستان با اهداف که امریکا وارد افغانستان شد: مبارزه با هراس افگنی، حکومت‌داری خوب، جلوگیری از قاچاق موادمخدر و تولیدش در افغانستان، آیا این اهداف برآورده شده که امروز زمان بیرون شدن فراهم شده باشد، آقای کوهستانی گفت:

«من فکر می‌کنم که اهداف را قبلاً خود امریکا اعلام کردند به قول خودشان که به آن اهداف رسیدند. متلاشی ساختن شبکه القاعده (گروه تروریستی ممنوع در روسیه) و از بین بردن رهبر این شبکه بخش اساسی از اهداف ایالات متحده بود. ایالات متحده امریکا متعهد به ملت سازی و دولت سازی مدرن در افغانستان نبوده است، فقط کمک کردند در عرصه نظامی برای ارتش افغانستان بیشتر و برگشتن برای ایجاد یک اردو که پاسخگو باشد».

جنرال کنت مکنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش ایالات امریکا روز سه‌شنبه (31 حمل) به کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنای آن کشور گفت که فرماندهی مرکزی ارتش این کشور در حال برنامه‌ریزی مفصل برنامه‌های عملیاتی آیندۀ امریکا در افغانستان و جا به‌جایی نیروهای امریکایی در منطقه پس از خروج از افغانستان می‌باشد.

در این باره جاوید کوهستانی آگاه امور نظامی می‌گوید:

«هنوز روشن نیست که این کشورها آماده واگذاری پایگاه برای ایالات متحده امریکا و متحدین اش هستند، یا خیر. این یک بحث جدا است. امریکا می‌گوید که ما می‌خواهیم در کشورهای منطقه باشیم بخاطر تهدیدهای تروریستی در صورت که طالبان مطابق به توافقنامه عمل نکنند و دوباره گروه‌های هراس افکن در افغانستان حضور پیدا کنند و تهدیدات متوجه منافع امریکا و متحدین اش باشد از این پایگاه‌های نزدیک در اسرع وقت در برابر شبکه‌های هراس افکن استفاده شود».

فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش ایالات امریکا می‌گوید امریکا تا حال در مورد داشتن کدام پایگاه، با کشورهای همسایه افغانستان موافقه نکرده است.

در مورد این که با مستقر کردن نیروهایش امریکا در اطراف افغانستان، چه اهدافی را دنبال می‌کند، آقای کوهستانی گفت:

«مسکو حضور امریکا در افغانستان را تحمل ندارد و یکی از بحث‌های خروج نیروهای خارجی همین است. چگونه ممکن است نیروهای امریکایی در کشورهای متحد روسیه پایگاه داشته باشند. هنوز این موضوع خیلی روشن نیست. بن بست ها وجود دارد، در خروج نیروهای خارجی احتمالاً تغییرات چند ماه دیگر نسبت به وضعیت موجود در افغانستان و منطقه شکل بگیرد بازی های سیاسی جدید و همپیمانان جدید در منطقه در حال شکل گیری هستند. نگرانی ها از حضور مجدد داعش (گروه تروریستی ممنوع در روسیه) در افغانستان مخصوصاً در شمال و انتقال جنگ به کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد».

عبدالستار حسینی، نماینده مردم فراه در مجلس نمایندگان همچنان درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت:

«در حقیقت اگر امریکا دو سال پیش از افغانستان خارج می‌شد افغانستان به این وضعیت بر نمی‌گشت. امریکا طالبان‌های را که یک شبکه تروریستی بودند بزرگ نمایی کرد و آنها در سطح ملی و بین‌المللی جایگاه خود را باز کردند. این کار امریکا بزرگترین خیانت و چالش‌ ساز برای ملت و حکومت افغانستان بود. اگر امریکا از افغانستان بیرون می‌شود و مداخلات سو دیگر نمی‌داشته باشد، از دیدگاه من بودن آنها در افغانستان لازم نیست».

آقای حسینی همچنان دربارۀ حضور 20 ساله امریکا در افغانستان با اهداف مبارزه با هراس افگنی، حکومت‌داری خوب، مبارزه با قاچاق و تولید مواد مخدر، افزود:

«در بخش مواد مخدر ناکام، در تروریزم در بخش حکومت داری ناکام است. حکومت داری به همین منوال نیست که در اصل شایسته‌سالاری هیچ نوع تمرکز نشده است و هرکس که چهار کلمه انگلیسی را یاد داشت در بهتر مدیریت و ریاست تا وزارت کار می‌کنند و این ها ساخت و پاخت خارجی است و در افغانستان دستاورد ندارند. لانه تروریستی القاعده، طالبان داعش و غیره همه موجود است».

وی تاکید کرد که امریکا در بخش مواد مخدر و در اداره و مدیرت کاملاً ناکام است.

وی اضافه کرد:

«امریکا به خواست خود آمده و به خواست خودش از کشور بیرون می‌شود و به اهداف که هم گفته ناکام بود و کدام دستاورد از آنها دیده نمی‌شود».

پس از اعلام جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، روند خروج سربازان امریکایی از افغانستان قرار است تا یازدهم سپتمبر امسال تکمیل شود. ناتو نیز اعلام کرده است که سربازان این پیمان تا یازدهم سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

آقای حسینی در این باره گفت:

«از دیدگاه من اولاً امریکا از افغانستان به هیچ وجه بیرون نمی‌شود. چون در اینجا امریکا با کشورهای جهان حدود یک تریلیون دالر مصرف کرده اند و حتی در صورت که امریکا از افغانستان بیرون شود، نمی‌خواهد به‌خاطر رقبای سیاسی که در منطقه مانند روسیه، ایران و چین دارد، نیروهایش را به صفر برساند و در صورت خروج نیمی هزینه نیروهایش را در بخش استخباراتش به‌مصرف می رساند».

همزمان با خروج نظامی امریکا و ناتو از افغانستان، تلاش‌ها برای مصالحه با گروه طالبان جریان دارد. انتظار می‌رود نشست مهمی در همین زمینه، به تاریخ 24 اپریل در استانبول برگزار شود؛ نشستی که طالبان گفته اند که در آن اشتراک نخواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала