اظهارات درباره فروپاشی ارتش افغانستان، انگیزه نیروهای امنیتی را پائین میارود

© Photo / MoDاظهارات درباره فروپاشی ارتش افغانستان، انگیزه نیروهای امنیتی را پائین میارود
اظهارات درباره فروپاشی ارتش افغانستان، انگیزه نیروهای امنیتی را پائین میارود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.04.2021
عضو شوید
مسئول نظامیان ایالات متحده در خاورمیانه می‌گوید خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می‌تواند به فروپاشی ارتش افغانستان بینجامد.

جنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا در مورد توانایی نیروهای امنیتی افغانستان برای حفظ مناطق زیر کنترول‌شان پس از خروج نیروهای خارجی ابراز نگرانی کرده است.
او گفته است که با خروج نیروهای امریکایی احتمالا نیروهای امنیتی افغانستان با سقوط روبه‌رو خواهند شد.
پیش از این، رییس جمهور غنی اطمینان داده بود که دولت افغانستان نگرانی از خروج نیروهای خارجی ندارد، زیرا بیش از ۴۰هزار نیروی کماندو، ویژه و هوایی در اختیار دارد و بیش از ۹۰ درصد عملیات‌ها نیز از سوی این نیروها انجام می‌شود.

علی اکبر قاسمی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک افغانستان گفت:

«آنها (ایالات متحده) در عمق قضیه هستند، در این فروپاشی حتماً دست دارند، اگر امریکا دخلیل نباشد هیچ امکان ندارد که اردوی افغانستان فرو بپاشد. اگر آنها بخواهند چنین چیزی بوقوع خواهد پیوست».

وی میگوید که اگر امریکا راضی باشد و مردم افغانستان را دست بسته تسلیم «گرگ» می‌کند این بحث جداست.

نظامیان امریکایی آماده‌گی خروج از افغانستان را می گیرند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.04.2021
نظامیان امریکایی آماده‌گی خروج از افغانستان را می گیرند

این عضو مجلس در واکنش به گفته‌های رئیس جمهور غنی که گفته بود نیروهای امنیتی و دفاعی در صورت خروج نیروهای خارجی مشکلی نخواهند داشت و توانایی ایستادگی علیه دشمن را دارند، گفت: «هر کسی بجای آقای غنی باشد چنین سخن‌ها را می‌گوید، غیر از این چیزی بیشتر گفته نمی‌تواند. اگر رئیس جمهور بگوید که ما دربرابر دشمن ایستادگی نمی‌توانیم، حالا این قضیه (فروپاشی) رخ می‌دهد».

آقای قاسمی افزود:

«بعد از این دیگر نمی‌توانیم هرچی که رئیس جمهور غنی بگوید، ما باور کنیم چون استوار باقی نخواهد ماند و گپ‌های او سیاسی است نه واقعی».

درعین حال، گل رحمان همدرد، نماینده مردم بلخ در مجلس نمایندگان افغانستان درباره گفته جنرال مکنزی می‌گوید که حضور نیروهای خارجی در افغانستان سبب ادامه جنگ در کشور شده است.
آقای همدرد درباره اظهارات جنرال امریکایی گفت:

«در شرایط فعلی بدون توافقی با طالبان و همه‌ گروهای دخیل در قضایای افغانستان، اگر توافق صورت نگیرد و توافق نظارت نشود، بدون شک جنگ‌ها ادامه می‌یابد و نسبت به حالا جنگ‌ها شدیدتر خواهد شد».

اما در همین حال توفیق وحدت، عضو دیگر مجلس در این مورد می‌گوید: «هیچ سقوطی در راه نیست اما چنین اظهارات انگیزه و مورال نیروهای امنیتی ما را پایئن میاورد، نیروهای خارجی با تعداد کمی که در کشور حضور دارند امنیت مارا تامین نکرده اند و جای نگرانی هم نیست که با خروج شان نیروهای امنیتی امنیت را تامین کرده نتوانند».
اما وی می‌گوید:

«در صورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بودجه نظامی آنها کاهش خواهد یافت، اما شاهد از این هم بودیم که میلیاردها دالر که به افغانستان آمده مصارف نیروهای خود امریکا می‌شود».

یادآوری می کنیم، که جو بایدن رئیس جمهور امریكا پیش از این تصمیم برای آغاز خروج ارتش این کشور از افغانستان را اول ماه می و پایان این روند را ۱۱ سپتمبر اعلام کرده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала