خشکسالی و خطر کمبود غذا؛ چالش تازه برای دولت افغانستان

© Photo / Facebbok account of International Committee of the Red Cross Afghanistanخشکسالی و خطر کمبود غذا؛ چالش تازه برای دولت افغانستان
خشکسالی و خطر کمبود غذا؛ چالش تازه برای دولت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.04.2021
عضو شوید
فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال‌ احمر اعلام کرده‌اند که یک‌سوم جمعیت افغانستان در سال جاری میلادی به دلیل خشک‌سالی با کم‌بود مواد غذایی روبه‌رو خواهند بود. این

در اعلامیه‌یی که روز سه‌شنبه (20 اپریل)، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال‌ احمر پخش کرده‌اند، آمده که خشک‌سالی و بحران غذایی، از بدترین مشکلات دهه‌های اخیر افغانستان بوده است و 13.1 میلیون تن بر بنیاد آخرین آمارها با کم‌بود مواد غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

توزیع کمک‌های روسیه توسط برنامه جهانی غذا سازمان ملل در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.12.2020
توزیع کمک‌های بشردوستانه روسیه توسط برنامه جهانی غذا سازمان ملل در افغانستان

بر بنیاد اعلامیه، این بحران حاد امنیت غذایی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی را که میلیون‌ها تن در افغانستان به دلیل همه‌گیری کرونا با آن روبه‌رو بودند، در هم‌ می‌آمیزد.
نیلاب مبارز، سرپرست جمعیت هلال‌ احمر افغانستان گفته که نگران وخیم‌ترشدن تأثیرات خشک‌سالی در بسیاری از مناطق، کم‌بود فرآورده‌های غذایی و فعالیت‌های اقتصادی فلج‌شده و سرانجام کاهش درآمد اساسی مردم است. هلال احمر گفته که با صدور درخواست کمک اضطراری برای پشتی‌بانی از هلال‌ احمر افغانستان اقدام کرده است تا برای 210 تن در ده ولایت مواد غذایی تهیه کند.
نور آقا صاحب‌زاده، سخنگوی جمعیت هلال احمر به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید اعلامیه که از سوی فدراسیون بین المللی به نشر رسیده است، جمعیت هلال احمر نیز در این مورد نگرانی خود را دارد.

او گفت:

"ما (جمعیت هلال احمر) برنامه‌یی را زیر دست داریم، همین حالا برای 3500 خانواده، در سه ولایت شمالی پول یا نقد مواد غذایی توزیع خواهد شد".

سخنگوی جمعیت هلال احمر از ایجاد یک فراخوان بین المللی خبر می‌دهد و تاکید دارد که فراخوان  پیش از 200صد هزار خانواده را برای 12 ماه زیر پوشش قرار می‌دهد.
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که امسال، سال بدون باران و برف در افغانستان و منطقه بود.
آقای الکوزی چالش خشکسالی و خطر کمبود غذا جدی می‌خواند و گفت:

"سالانه افغانستان 4 تا 4 و نیم میلیون غله نیاز دارد بخصوص آرد و گندم، در اوضاع عادی 50 درصد آن از بیرون به افغانستان وارد می‌شد".

آقای الکوزی از کاهش فرآورده‌های داخلی افغانستان خبر می‌دهد و تاکید دارد که افغانستان امسال به 65 تا 70 صدر غله همچنان نیازمند است.

ایجاد اداره جدیدی زیر نام اداره ملی غذا و دوا ازسوی غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.01.2021
ایجاد اداره جدیدی زیر نام "اداره ملی غذا و دوا" ازسوی غنی

او می افزاید که این نگرانی را با شورای عالی اقتصادی درمیان گذاشته است، و رئیس جمهور نیز در جلسات ابرازی نگرانی کرده است.

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان افزود که پیشنهاد رسمی خود را به دولت ارایه کرده است:
"پیشنهاد ما این است که همرای قزاقستان و روسیه و دیگر کشورهای که گندم دارند، با آنان صحبت شود و تجار ما بروند، دولت باید زمینه سازی این کار بکند".

پیش‌بینی شده است که در سال 2021 فرآورده‌های گندم افغانستان حدود 27 درصد کاهش می‌یابد. فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال‌ احمر خواستار اقدام فوری برای کمک به شهروندان افغانستان شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала