صنایع دستی، سرمایه‌ای بی‌پشتوانه‌ی افغانستان + ویدیو

© Sputnik / Zahra Sayasشال، پتو و چادرهای ابریشمی کار دست در یکی از کارگاه‌های شهرنو
شال، پتو و چادرهای ابریشمی کار دست در یکی از کارگاه‌های شهرنو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.04.2021
عضو شوید
صنایع دستی در افغانستان مانند گنجینه‌ای از فرهنگ‌های اصیل از گذشتگان به نسل‌های آینده رسیده و امروزه جایگاه خوبی را در جهان به خود اختصاص داده است. اما کم‌مهری مردم و دولت از جمله دلیل‌هایی است که رفته رفته این میراث گران‌بها را به فراموشی سپرده است.

نعیم، از بیست و پنج‌ سال به این سو با کارگاه مخصوص که دارد شال(چادر) آماده می‌کند. او چهار دستگاه در خانه و یک دستگاه شال سازی در دکان دارد.
شال، پتوی مردانه و چادرهای ابریشمی کار ساخت دست او است.


رنگ‌های مرغوب، پرجذبه و ظرافت کاری که در ساخت این شال‌ها استفاده شده است، کار نعیم را نسبت به دیگران متمایز می‌کند.او مواد خامِ این شال‌ها را از بدخشان، هرات و دیگر ولایت‌ها خریداری و در کارگاه خود برای ساخت شال آماده می‌کند.
کیفیت نهفته در کار دست و زحمت آن، قیمت فروش صنایع دستی را نسبت به کار ماشین بیشتر می‌کند. آن طرف هم برای آماده ساختن یک شال، یک‌هفته نیاز است. گاهی اگر سه تار از هزاران تار ماشین‌دستی نعیم بسگلد، یک‌هفته به ده روز می‌رسد.نعیم، بیست سال می‌شود که باشنده‌ی کابل است. پسران قدونیم قد او دانش‌آموز هستند و گاه گاهی با پدرشان در بافت این شال‌ها کمک می‌کنند.
از آنجایی که قیمت اجناس ساخت دست نسبت به دیگر اجناس بلند است و سطح اقتصاد مردم پایین، توانایی خرید اجناس با کیفیت دستی را ندارند.
به گفته‌ی او بیشترین مشتریانش کارمندان سفارت‌خانه‌ها و شهروندان خارجی هستند.صنایع دستی افغانستان که ریشه در هزاران سال پیش دارد، نشان دهندهء فرهنگ و هنر دیرین افغانستان است و زمانی یکی از خطوط اساسی اقتصاد جامعه و در آمد روستانشینان افغانستان محسوب می‌شد.
اما حالا دیده می شود که با کم مهری مواجه شده و در حاشیه قرار گرفته است و روز به روز این هنر در کشور کم‌رنگ می‌شود.
برای جلوگیری از کاستن این ارزش‌های فرهنگی و اقتصادی، سکتورهای دولتی و خصوصی باید حمایت خود را از بازرگانان و صنعت‌کاران داشته باشند تا این صنایع به جایگاه و ارزشی که دارد، برسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала