Стадион Зенит-Арена в Санкт-Петербург - اسپوتنیک افغانستان  , 1920
ورزش
تازه های ورزش افغانستان و جهان

مصاحبه جدید پرز با آ اس: چفرین هم توهین کرد هم تهدید، بسیاری از باشگاه ها ورشکست میشوند

© REUTERS / Sergio Perezپرز
پرز - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.04.2021
عضو شوید
فلورنتینو پرز رئیس رئال مادرید و طراح اصلی مسابقات سوپر لیگ در گفتگوی اختصاصی با روزنامه آ اس، از پروژه جنجالی سوپر لیگ یک بار دیگر دفاع کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ظاهرا کشمکش های سوپر لیگ و جدال طراحان این لیگ با مدیران یوفا کماکان ادامه دارد.

شب گذشته چفرین رئیس یوفا در گفتگو با AP با لحن هشدار آمیزی اعلام کرد در صورتی که 4 تیم رئال، بارسا، یووه و میلان به طور رسمی از بازی های سوپر لیگ کنار نکشند، از لیگ قهرمانان محروم خواهند شد.

حالا فلورنتینو پرز رئیس پر نام و نشان رئال مادرید که نزدیک به 20 سال به ریاست این تیم پرافتخار تکیه زده است در مصاحبه ای مفصل و اختصاصی با روزنامه آ اس دوباره موضع حمایتی اش را از ایجاد سوپر لیگ را اعلام کرده است.

مصاحبه کامل آ اس با پرز را در ادامه بخوانید:

شما گفته اید که پروژه سوپرلیگ هوز از بین نرفته و ادامه دارد. با این حال، چه میشود؟

شرایط فعلی همین است و اعضای تشکیل دهنده سوپرلیگ نیز کماکان سر جای خود هستند. ما چند هفته صبر خواهیم کرد و به کسانی که با مشکل دارند فرصت خواهیم داد. کسانی هستند که از این پروژه سود نمیبرند.

آیا از راه اندازی سوپرلیگ به این روش پشیمان هستید؟

خیر، چون این روش یا هر روش دیگری هم انجام میشد، واکنش ها همین بود. در ماه جنوری رئیس یوفا عکس های شدید و هشدار دهنده ای درباره سوپرلیگ ارسال کرد. ما می خواستیم از طریق جزئیات با یوفا صحبت کنیم، اما آنها حتی به ما وقت ندادند. آنها بر علیه ما به صورت سازماندهی شده عمل کردند که من نظیر آن را هرگز ندیده ام. ما بخاطر همین کار مجبور شدیم به دادگاه ها مراجعه کنید. به دستور دادگاه، فیفا و یوفا و فدراسیون ها از انتشار هر گونه بیانیه یا اظهار نظر یا واکنشی که منجر به جلوگیری از راه اندازی سوپر لیگ می شد، منع شده بودند. از نظر من این پروژه حاکمیت یوفا را به پایان می داد، اما با این وجود رئیس یوفا شروع به تهدید ما کرد. این حرکات برخلاف برگزاری مسابقات آزاد در اتحادیه اروپا است و این یک مشکل جدی است.

انتقاد اصلی از سوپرلیگ این است که به لیگ های داخلی آسیب می رساند و هیچ تیمی با شایستگی نمیتواند وارد آن شود، آیا این واقعیت دارد؟

هیچ یک از این دو بحث درست نیست، بلکه همه چیز دستکاری شده است. این نه طرحی است که باشگاه ها را مستثنی کند و نه برای لیگ های دیگر ضرر دارد. پروژه سوپرلیگ بهترین راه حل ممکن برای کمک به فوتبال و خروج از بحران ایجاد شده است. فوتبال به شدت آسیب دیده، زیرا اقتصاد آن خراب شده است و باید خود را با دوره جدیدی که در آن زندگی می کنیم تطبیق دهد. سوپرلیگ مغایر رقابت های داخلی نیست و هدف آن ایجاد درآمدزایی برای تمام بخشهای فوتبال و مفهوم ایجاد علاقه بیشتر برای بازی ها است. همچنین فکر نمی کنم تغییراتی که یوفا ایجاد کرده است یک راه حل واقعی برای این مشکل باشد، زیرا آنچه پیشنهاد شده است، حتی در مدل فعلی پیشرفتی ندارد. همچنین، نمی توانیم تا سال 2024 صبر کنیم. ما سعی خواهیم کرد این مسئله را تغییر دهیم و ایده های بیشتری را توسعه دهیم. شاید راه حل این باشد که چهار تیم برتر هر لیگ بازی کنند، نمی دانم، اما کاری باید انجام شود، زیرا جوانان امروز بین 14 تا 24 سال، فوتبال را رها می کنند چون برای شان خسته کننده میشود. چهار میلیارد طرفدار فوتبال در سراسر جهان وجود دارد و نیمی از آنها طرفداران باشگاه های سوپرلیگ هستند. فوتبال تنها ورزش جهانی است.

آیا اوضاع از نظر اقتصادی ایتقدر خراب است که فوتبال در حال مرگ است؟

بیایید به آمارها نگاهی بیندازیم: گزارش اخیر KPMG در سه ماه اول همه گیری کرونا در فصل گذشته نشان میدهد 12 باشگاه حاضر در سوپرلیگ خسارت 650 میلیون یورویی متقبل شده اند. در پایان این فصل که همه گیری همچنان ادامه دارد، خسارت بین 2000 تا 2500 میلیون یورو خواهد بود.

پروژه شما یک راه حل ساده برای افزایش درآمد باشگاه پیشنهاد می کند که بازی ها را رقابتی تر و هیجان انگیزتر کند. چگونه می توان بدون ناراحتی باشگاه های کوچکتر این کار را انجام داد؟

واقعیت این است که بازی های فوتبال که جذاب تر، سرگرم کننده و رقابتی شوند، درآمد بیشتری کسب خواهند کرد که البته این برای همه خواهد بود نه فقط برای چند نفر، زیرا لیگ های ملی ارزش بیشتری دارند. و ما مبالغ عمده ای برای اتحاد و یکجا شدن خواهیم داشت که بخش مهمی از پروژه سوپر لیگ است.

آیا این مسابقات پخش تلویزیونی هم داشت؟

ما سه سال است که روی این پروژه کار می کنیم و جزئیات آن را بررسی کرده ایم. این پروژه برای بازگرداندن علاقه و جذابیت فوتبال طراحی شده است

-فکر می کنید چرا بایرن مونیخ و پی اس جی به سوپرلیگ نپیوستند؟

به دلایل زیاد. در مورد بایرن باید بگویم آنها در دوره تغییر مدیریت خود هستند و در مورد PSGمیخواستیم به آنان بگوییم، زیرا این 12 تیم سالها با هم رقابت کرده اند. ما قصد دعوت هر دو تیم را داشتیم.

پس با این حساب اگر این اطلاعات صحیح باشد، 12 باشگاه سوپرلیگ نه تنها قرارداد لازم الاجرا را امضا کرده اند، بلکه نمی توانند پروژه را تا سال 2025 بدون پرداخت جریمه های صدها میلیون یورویی ترک کنند، درست است؟

جزئیات قراداد را نمیتوانم برای تان فاش کنم، اما واقعیت این است که باشگاه ها نمی توانند این پروژه را ترک کنند. برخی به دلیل فشار کنار کشیدند، اما این پروژه یا چیزی بسیار مشابه، به زودی اتفاق خواهد افتاد و امیدوارم این رویداد در آینده ای نزدیک باشد.

آیا بانک جی پی مورگان تأمین کننده پروژه سوپرلیگ شما را ترک کرده است؟

این درست نیست و حقیقت ندارد، آنها نیز ما را ترک نکرده اند. آنها مانند 12 باشگاه وقت خود را برای تأمل و فکردن گذاشته اند، اگر چیزی نیاز به تغییر داشته باشد، تغییر خواهد کرد، اما سوپرلیگ بهترین پروژه ای است که فکر می کنیم می تواند اجرا و انجام شود. کاری که باید انجام دهیم این است که هواداران و جوانان را برگردانیم و برای انجام این کار باید تغییراتی ایجاد شود. اگر یوفا بخواهد با پروژه ای که در فورمت جدید لیگ قهرمانان اعلام کرده این کار را انجام دهد، واقعیت این است که من آن را نفهمیدم و فکر نمی کنم راه حل خوبی باشد. علاوه بر این، آنها می خواهند از سال 2024 شروع کنند و ما خواهیم دید که کدام تیم ها کنار خواهند رفت.

برخی معتقدند که این همه می تواند به ضرر رئال مادرید تمام شود، آیا قبول میکنید?

در اروپای دموکراتیکی که ما در آن زندگی می کنیم، هیچ کس نمی تواند این طوری فکر کند.

به نظرتان کدام بدتر است. این که دوازده باشگاه موسس به خاطر کرونا ضرر کنند یا نیمی از جوانان بین 14 تا 24 سال علاقه شان به فوتبال را از دست بدهند؟

هر دو به یک اندازه نگران کننده هستند. به همین دلیل ما باید راه حل پیدا کنیم. به همین دلیل ما با طرح سوپرلیگ آمدیم.

پس راه حل آینده فوتبال درآمد بیشتر است؟ به این فکر نکردید که خرج ها و دستمزدها و... را کم کنید؟ اگر چند سال دیگر برای خرید بازیکنی مثل ام باپه به یک میلیارد یورو نیاز باشد و مجبور شوید 60 میلیون دستمزد به او بدهید، این پول را از کجا می آورید؟

برای شروع بدون درآمد چیزی وجود ندارد. بعداً داشتن یک رقابت پایدار با بازی Fair Fair مالی سختگیرانه کارساز است و اجازه می دهد رقابت در یک زمین بازی برابر برای همه فراهم شود. به عنوان مثال، رئال مادرید فقط سه منبع درآمد دارد: فروش تکت، تلویزیون و حامیان مالی. و در حال حاضر من حتی بیشتر نگران هستم، زیرا رئیس یوفا همین هفته در کنگره خود گفت: "ما باید سرمایه گذاری خود را آزاد کنیم و از افرادی که به دلیل علاقه به فوتبال و از باشگاه ها حمایت می کنند، محافظت کنیم. عشق به جامعه محلی آنها ...

شما استدلال می کنید که دوام اقتصادی فوتبال به سوپرلیگ بستگی دارد، تورنمنتی که باعث تقویت و رقابت می شود. اما مادرید در حال انجام باسازی استادیوم خود هستید، اتلتیکو زمین کاملاً جدیدی دارد ... چگونه می توانید این موضوع را برای هواداران توضیح دهید؟ متناقض نیست؟

هر دو پروژه قبل از همه گیری کرونا آغاز شده بود، کسی انتظار آن را نداشت. اما علاوه بر این، اتلتیکو به توافق بزرگی با شواری شهر مادرید رسید. رئال مادرید بازسازی سانتیاگو برنابئو را طی 30 سال با شرایط باورنکردنی تأمین کرده است. نمایندگان باشگاه هم آن را تأیید کردند، زیرا بازسازی سالانه بین 150 تا 200 میلیون یورو درآمد دارد.

سه باشگاه از چهار باشگاه حاضر در یک چهارم لیگ قهرمانان، در رعایت فیرپلی مالی ناکام بودند. نظرتان چیست؟

من نمی خواهم در قبال تیم و یا کسی قضاوت کنم، اما من به شما می گویم که بله، ما نگران هستیم. اما نه به خاطر آنچه قبلاً اتفاق افتاده است، بیشتر به دلیل آنچه ممکن است اتفاق بیفتد. زیرا ما قبلاً صحبتهای رئیس یوفا را دیده و شنیده ایم. اگر دولت، باشگاه ها یا مالکان ثروتمند را بتواند از طریق بودجه تزریق کند بدون محدودیت رقابت دشوار خواهد بود. به همین دلیل شفافیت لازم است و دانستن اینکه درآمد باشگاه ها از کجا تأمین می شود.

آیا از واکنش  چفرین و تباس در مخالفت با پروژه تعجب کردید؟ فکر می کنید چرا آنها چنین واکنشی نشان دادند و فکر می کنید این یک مانور هماهنگ شده است؟

رفتار رئیس یوفا خیلی نا مناسب بود، چون او رئیس نهادی است که فوتبال و ارزش های آن را ارتقا می دهد. چفرین هم توهین کرد هم تهدید.

برخی منابع میگویند لاپورتا خبر آغاز سوپر لیگ را به تباس داده و سپس چفرین هم به پیام هشدار ارسال کرده، آیا چنین بوده است؟

من صادقانه اعتقاد ندارم، لاپورتا می داند سوپرلیگ بهترین راه حل است، زیرا وضعیت کنونی اشتیاق به فوتبال و در نتیجه درآمد را از بین می برد.

فکر می کنید باشگاه تا چه مدتی میتوانند با فورمت جدید فوتبال از جمله لیگ قهرمانان یا سوپر لیگ کنار بیایند؟

به نظرم وقت زیادی لازم نیست. باشگاه ها مجبور می شوند ستاره های خود را بفروشند و هر بار جذابیت مسابقات کمتر می شود. کرونا فقط به ما آسیب نزد و تبعات اقتصادی هم خواهد داشت. 

به نظرتان اگر باشگاه ها مستقیماً با شبکه های تلویزیونی مذاکره میکردند، مشکلات کنونی با یوفا ایجا نمیشد؟

این همان چیزی است که ما می خواهیم انجام دهیم. این در قراردادهای الزام آور سوپرلیگ آمده است و هر 12 تیم با هم توافق دارند. دیگران که به نظر می رسد مخالف این پروژه هستند، اما در عین حال در بسکتبال یورو لیگ بازی می کنند. اکنون زمان آن است که کار را ادامه دهیم و پروژه را برای مردم توضیح. ما میخواهیم همان کاری را که در بسکتبال با یورو لیگ اتفاق افتاد، انجام دهیم. اما هر زمان که تغییرات ایجاد شود.

با این شرایط آیا رئال می تواند وینیسیوس و بارسا پدری را نگه دارند یا در نهایت هر دو مانند اتفاقی که برای فران تورس افتاد به تیمی پولدار می روند؟ 

در صورت شرایطی که میگویم دیگر هیچ مشکلی برای خرید و یا نگه داشتن بازیکن وجود نخواهد داشت. این وجود باشگاه های پولدار مجبور به فروش بازیکنان خود نمی شوند و فوتبال برای باشگاه هایی می شود که منابعی نامحدود دارند.

رئیس لالیگا روز پنحشنبه بدون رئال، بارسا و اتلتیکو با سایر تیم های لالیگا جلسه برگزار کرد. ناراحت نشدید؟

مهم نیست. آنچه باید توضیح دهم این است که عمده منابع لالیگا از رئال مادرید، بارسا و اتلتیکو مادرید تأمین می شود. این حقیقت است. مخالفت با کسانی که بیشترین میزان و اعتبار را به شما می دهند، منطقی نیست.

برای مدت چهار سال که به عنوان رئیس رئال مادرید فعالیت میکند، برای ادامه حرکت سوپر لیگ چقدر تلاش میکنید؟

در اسرع وقت ما باید این کار را انجام دهیم، قبل از اینکه خیلی دیر شود. ما نمی توانیم چهار سال را تحمل کنیم ، زیرا اگر همه چیز به همین منوال پیش برود فوتبال از بین میرود و بیشتر باشگاه ها ورشکست میشوند.

در ایتالیا، مسئولان حق پخش 300 میلیونی را تمدید کردند، این موضوع یک هشدار نیست؟

در اسپانیا و انگلیس نیز همین اتفاق خواهد افتاد. دور بعدی قراردادها کمتر خواهد بود مگر اینکه با افزایش رقابت و علاقه به بازی ها شرایط را برطرف کنیم. در غیر این صورت جوانان فوتبال را رها میکنند.

پس شما با طرح جدید یوفا در خصوص لیگ قهرمانان اروپا قانع نشده اید؟

نه. هیچ کس آن را درک نمی کند ضمن این که زمان اجرای آن خیلی دیر است و بسیاری از باشگاه ها تا آن زمان دوام نمی آورند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала