میزگرد «آسیای مرکزی: مشکلات امنیتی و درگیری‌ها در افغانستان» در روسیه برگزار شد

© Photo / Alexander Knyazevمیزگرد «آسیای مرکزی: مشکلات امنیتی و درگیری‌ها در افغانستان» در روسیه برگزار شد
میزگرد «آسیای مرکزی: مشکلات امنیتی و درگیری‌ها در افغانستان» در روسیه برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.04.2021
عضو شوید
در این میزگرد که به ابتکار مرکز مطالعات اوراسیای دانشگاه دولتی «سنت پترزبورگ» روسیه، مقامات سیاسی، علمی روسیه و همچنین دیپلمات ها و کارشناسان کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان، ترکیه و ایتالیا به‌شکل حضور و آنلاین شرکت داشتند.

در میزگرد مذکور موضوعاتی چون سناریوهای احتمالی تحولات افغانستان، تهدیدات سنتی و فعلی امنیتی، استراتژی‌های احتمالی روسیه، امریکا، چین، ایران، پاکستان، هند، ترکیه و کشورهای عربی در مورد افغانستان و منطقه و همچنان اهمیت عامل افغانستان برای سیاست خارجی و داخلی کشورهای آسیای مرکزی، به بحث گرفته شد.

الکساندر کنیازف، کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ روسیه که از برگزارکننده این میز‌گرد بود، گفت:

«علی‌رغم اعلام زمان خروج از افغانستان، امریکا این کشور را ترک نخواهد کرد زیرا تنها شکل حضور تغییر خواهد یافت. در حال حاضر تعداد نظامیان امریکا در افغانستان حدود ۲۵۰۰ نفر است ولی تعداد افراد تحت پوشش شرکت‌های خصوصی امنیتی که با «پنتاگون» قرارداد رسمی دارند یا به هر شکلی تحت کنترول وزارت دفاع و سایر نهادهای امریکا هستند، طبق برآوردهای مختلف بین ۱۸ تا ۲۵ هزار نفر است».

وی با اشاره به اینکه در این شرکت‌های نظامی و امنیتی اتباع محلی نیز جلب می‌شوند و این موضوع مسئولیت امریکا در برابر تحولات این کشور را به مراتب کاهش می‌دهد، افزود: «امریکا با کمک این شرکت‌ها کنترول بر مراکز مهم ارتباطاتی و فرودگاه‌های «کابل»، «بگرام»، «قندهار»، «هرات»، «شنیدند» و «مزار شریف» را حفظ خواهد کرد».

وی خاطر نشان ساخت: «می‌توان گفت که خروج کامل نظامیان امریکایی به معنای واقعی کلمه اتفاق نخواهد افتاد. بهتر است در رابطه با خروج نظامیان امریکایی از افغانستان این طور گفته شود که «می‌روند تا بمانند».

این کارشناس در رابطه با موضع روسیه در قبال افغانستان گفت: «روسیه منافع جدی اقتصادی در افغانستان ندارد و اگر وضعیت این کشور برای آسیای مرکزی زیاد تهدید ایجاد نکند، توجه زیادی به شرایط افغانستان نشان نخواهد داد».

سلطان آکیمبیکوف، کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی قزاقستان که از اشتراک‌کنندگان این برنامه بود، گفت:

«البته حضور امریکا در افغانستان نتایج مورد انتظار و به خصوص ایجاد سیستم پایدار مدیریت دولتی را در پی نداشت. به عبارت دیگر امریکا طی این ۲۰ سال در زمینه ایجاد یک مدل لیبرال-دموکراتیک در این کشور شرقی موفق نبود».

وی خاطر نشان ساخت که با وجود امضای توافقنامه بین امریکا و طالبان، سرنوشت آینده افغانستان بسیار مبهم بوده و طالبان از همین اکنون خود را پیروز احساس می‌کنند.

کارشناس افزود: «برنامه طالبان برای آینده اصلا روشن نیست و به طور کامل همه را در حالت شک و تردید نگاه داشته است».

حکمت الله دشتی، مشاور امور امنیتی مجلس سنای افغانستان با اشاره به اینکه  تاریخ در حال تکرار شدن است و نیروهای امریکایی همانند نیروهای شوروی پس از سال ها حضور در افغانستان قلمرو این کشور را ترک می‌کنند، گفت:

«حالا زیاد صحبت از این موضوع می‌شود که خروج نیروهای خارجی از افغانستان چه عواقبی را در پی خواهد داشت. برخی وقوع هرج و مرج، تشدید درگیری‌ها و در نهایت سقوط دولت افغانستان را محتمل می‌دانند. اما مردم افغانستان بیش از ۴ دهه در شرایط جنگ و ناآرامی به سر برده اند، صلح و ثبات می‌خواهند و دیگر سلطه طالبان را قبول نخواهند داشت».

وی افزود:‌ «اما اگر اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان در پی خروج امریکا و ناتو به سمت بی ثباتی برود، حتما بر کشورهای همسایه و منطقه تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین هم کشورهای منطقه و هم جامعه جهانی باید از اراده مردم کشور برای حفظ نظام و دستاوردهای دولت افغانستان حمایت کنند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала