تاکید بر بسته شدن زندان گوانتانامو پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان 

© REUTERS / U.S. Department of Defense/Petty Officer 1st Class Shane T. McCoyتاکید بر بسته شدن زندان گوانتانامو پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان 
تاکید بر بسته شدن زندان گوانتانامو پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.04.2021
عضو شوید
با بیرون شدن سربازان خارجی از افغانستان پرسش‌هایی درباره بسته شدن زندان گوانتانامور به میان آمده است. 

بیرون شدن بی چون و چرای امریکا از افغانستان پیروزی عمده برای طالبان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.04.2021
بیرون شدن بی چون و چرای امریکا از افغانستان پیروزی عمده برای طالبان است
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، به اساس گزارش یک کمپنی رسانه‌ی امریکایی، دو زندانی گوانتانامو خواسته تا با بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان آنها نیز آزاد شوند.

اسدالله هارون گل، یک تن از زندانیان گوانتانامو گفته است، که با بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان آنها نیز باید رها شود.

وکیل مدافع او در این باره گفته است که «قانون روشن است که اسدالله به خانه خود برگردد، بدون اینکه دولت نادرست عمل کند. وی بخشی از القاعده بود و از او حمایت میکرد».

به اساس این گزارش کارشان امریکایی گفته که با ادامه مبارزه با هراس افگنی پس از خروج سربازان امریکایی از افغانستان رهایی این زندانیان کار خوب نیست.

استیو ولادک، یک استاد دانشگاه در امریکا گفته است که «من فکر میکنم که جواب کوتاه این خواهد بود که بگویم که نمی دانم. این زمینه را برای زندانیان گوانتانامو مساعد میکند که علیه بازداشت شان اقامه دعوه کند، این یک دلیل است که قبلا موجود نبود».

او افزوده ااست که «معلوم نیست که محکمه در این مورد دلسوزی میکند یا خیر، که قبلا این دلیل وجود نداشت. محاکم شاید استدلال کند که جنگ با القاعده با این ختم نمی شوند که ما از افغانستان خارج شویم».

این درحالی است، که همین اکنون چهل تن در گوانتانامو زندانی استند، که از آن میان شش تن آنها برای انتقال آماده استند و هفت دیگر به اتهام حمله ۱۱ سپتمبر بر مراکز تجارتی امریکا زندانی استند.

به اساس این گزارش اداره جوبایدن بسته شدن گوانتانامو را بررسی میکند، اما تاکنون در این باره تصمیم گرفته نشده است.

گزارش افزوده است، که جوبایدن رییس جمهور امریکا تحت فشار اعضای پارلمان آن کشور قرار دارد تا این زندان را بسته کند.

۲۴ عضو مجلس سنای امریکا در یک نامه از بایدن خواسته تا در این زندان را ببندد.

در این نامه آمده است، «پس از سال‌ها بازداشت نامحدود و بدون اتهام یا محکمه، تاریخ شکنجه و برخورد بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز و تلاش‌های متعدد برای یک روند کمیسیون نظامی کاملا ناموفق و بی اعتبار میباشد. زمان آن است که زندان گوانتانامو بسته شود و بازداشت نامحدود پایان یابد».

از سوی دیگر، آلی مک کراکن جارار، یک عضو سازمان عفو بین الملل گفته است که اگر امریکا برای دایم جنگ را پایان میدهد باید این زندان را ببندد.

او در این باره گفته است، «امیدوارم که او بتواند جدول زمانی خود را برای خروج از افغانستان با برنامه خود برای بستن گوانتانامو هماهنگ کند. این بسیار جالب خواهد بود که این زندان کاملا بسته شود… بسته شدن این زندان روشن خواهد کرد که او به مکلفیت‌های حقوق بشر احترام دارد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала