هفت سال استخراج غیر قانونی یک معدن در بغلان

© Afghanistan Coal Traders Unionهفت سال استخراج غیر قانونی یک معدن در بغلان
هفت سال استخراج غیر قانونی یک معدن در بغلان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2021
عضو شوید
یک معدن گچ در ولایت بغلان از هفت سال بدین سو، توسط افراد مسلح غیرمسئول و مسئولان کارخانه‌های گچ، به شکل غیرقانونی استخراج می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری پژواک با نشر اسنادی مدعی شده که بر اساس معلومات ریاست پترولیم و معادن ولایت بغلان، قرارداد استخراج معدن گچ منطقۀ شیخ جلال، در ولسوالی بغلان مرکزی به تاریخ۴/۱۲/۱۳۸۹ قبل از آنکه ریاست معادن و پترولیم در ولایت بغلان ایجاد شود، از سوی تصدی استخراج معادن وزارت پترولیم و معادن با افرادی به نام‌های محمد یوسف، حبیب الرحمن، قاسم خان و شیرمحمد امضاء شده است.

منبع گفته است که این قرارداد برای مدت یک سال صورت گرفته بود، اما به تقاضای این افراد و تایید استخراج تصدی معادن تا سال ۱۳۹۳ ادامه یافت؛ اما پس از این پایان این دوره برای هفت سال گذشته معدن از سوی افراد مسلح غیرمسئول و مسئولان کارخانه‌های گچ به شکل غیرقانونی استخراج می‌شود.

یکی از باشندگان این منطقه می‌گوید که از چهار سال بدینسو، کندنکاری های غیرقانونی در معدن گچ این منطقه جریان دارد.

این فرد که از نام مستعار نورالله استفاده می‌کند، افزود: «در دو کیلومتری کندک چهارم لوای سوم بغلان، سه فاریکه پروسس نیز ایجاد کرده اند، که هر فابریکه روزانه به طور اوسط، ۱۰ تن گچ تولید می کند و علاه بر بغلان، به ولایات کندز، کابل و برخی ولایات دیگر برای فروش انتقال می کنند».

در همین حال، انجنیر شاه محمود فیض زاد رییس معادن و پترولیم بغلان، می‌گوید که استخراج غیرقانونی این معدن گچ توسط افراد غیرمسئول، با هماهنگی افراد مسلح انجام می شود.

وی افزود: «برای جلوگیری از این امر، بیش از ۱۰ مکتوب به مقام والی و قوماندانی امنیه بغلان ارسال کرده‌ام. ارگان‌های امنیتی باید استخراج غیرقانونی گچ در معدن را متوقف کنند. یک تیم آنها در آنجا کار می کند تا مشخص کند که این معدن چه مقدار گچ دارد».

بغلان در کنار این معدن، معادن زغال سنگ، طلا، گچ و چونه نیز دارد.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала