پیامد های گرمایش جهانی بر محور چرخش زمین

CC0 / Pixabay / Вид на Землю и Луну из космоса
Вид на Землю и Луну из космоса - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2021
عضو شوید
تیمی از دانشمندان در پی یک مطالعه مشخص نمودند که تغییرات آب و هوا می‌تواند موجب تغییر قطب ها و در نتیجه تغییر در چرخش محور کره زمین شود.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان معتقد اند که موقعیت قطب های شمال و جنوب زمین ثابت نیست. محوری که زمین به دور آن می چرخد ​​به دلیل فرایندهایی که دانشمندان به طور کامل تا هنوز قادر به درک آن نشده‌اند،، همیشه در حال حرکت است.

به همه روشن است که یکی از عوامل تحرک قطب ها  توزیع آب در سطح کره زمین است. اخیراً مشخص شد که آب و هوا نیز بر تغییر مکان قطب ها وچرخش زمین تأثیر می گذارد.

نتایج یک مطالعه جدید  دانشمندان دانشگاه آکادمی علوم چین توضیح بیشتری در مورد تغییر محور این سیاره در اواسط دهه 90 قرن گذشته ارائه داده است.

نتایج این مطالعه در نشریه علمی рhys.org منتشر شده است.

اثرات گرمایش زمین در کوه‌های آلپ با فلمبرداری عقاب + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.10.2019
اثرات گرمایش زمین در کوه‌های آلپ با فلمبرداری عقاب + ویدیو

در این مطالعه معلوم شد که ذوب شدن یخچال های طبیعی ناشی از گرم شدن کره زمین می‌تواند این روند را تحت تأثیر قرار دهد.

کارشناسان در تصریح این موضوع می‌افزایند، زمین به دور محوری می چرخد ​​که به نظر می رسد مانند یک قله است. اگر وزن قسمت بالایی تغییر کند، این قله شروع به کج شدن و تاب خوردن می کند. هنگام انتقال وزن از یک نطقه به نطقه دیگر همین اتفاق در زمین نیز رخ می دهد.

از آنجایی كه یخ‌های قطبی در مناطقی با عرض جغرافیایی بالا قرار دارند، هنگامی كه ذوب می‌شوند به سمت مناطق با عرض جغرافیایی كم حركت می‌كنند. این فرایند باعث كند شدن سرعت چرخش زمین می‌شود.

بنا به نظر محققان، حركت یخ و برف‌های آب شده همچنین باعث جابجایی مختصر محور زمین، یا قطب شمال می‌شود. این پدیده به نام 'انحراف قطبی' معروف است.

این تحقیق تغییرات در چرخش زمین و جابجایی محور آن را از منظر افزایش سطح آب دریا‌ها در قرن بیستم می‌نگرد كه نتیجه بالا رفتن دمای زمین است.

محققان اعلام كرده‌اند عامل این تغییر كوچك اما قابل مشاهده در حركت وضعی زمین كه به وسیله ماهواره‌ها و محاسبات نجومی اندازه‌گیری می‌شود بالا آمدن سطح دریا‌ها و وارد شدن یخ‌های ذوب شده به درون اقیانوس‌ها است.

دانشمندان توضیح دادند که تغییر در محور زمین آنقدر بزرگ نیست که بتواند زندگی روزمره مردم را تحت تأثیر قرار دهد. این موضوع می تواند طول روز را تغییر دهد ، اما فقط با میلی ثانیه (یک هزارم ثانیه).

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала