ادعای کاملا هریس از نقش کلیدی خود در تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان

© AP Photo / Andrew HarnikИзбранный вице-президент США Камала Харрис
Избранный вице-президент США Камала Харрис - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.04.2021
عضو شوید
معاون رئیس جمهور ایالات متحده در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان مدعی شد که در روند تصمیم گیری «جو بایدن» برای خروج نیروهای نظامی امریکا از خاک افغانستان نقشی کلیدی ایفا کرده است.

 به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز چهاردهم آپریل سال جاری طرح‌های را برای پایان دادن به جنگ 20 ساله در افغانستان و خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک این کشور اعلام کرد؛ هرچند که طبق طرح پیشنهادی او ضرب‌الاجل تعیین شده برای خروج کامل نیروها از یکم ماه می- تاریخ پیشنهادی دونالد ترامپ- به یازدهم سپتامبر سال جاری تغییر یافت.

از به تعویق افتادن تاریخ خروج نیروها گذشته، اکنون «کاملا هریس» معاون جو بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان مدعی شده است که پیش از تصمیم‌گیری نهایی بایدن در مورد خروج نیروها از افغانستان، وی «آخرین فرد حاضر در اتاق» بود که رئیس جمهور برای مشورت و رایزنی با او صحبت کرد.

هشدار جنرال آمریکایی: خروج شتابزده از افغانستان منجر به هرج و مرج خواهد شد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2021
هشدار جنرال آمریکایی: خروج شتابزده از افغانستان منجر به هرج و مرج خواهد شد

هریس همچنین در اظهاراتی جداگانه تأکید کرده که دلیل این اقدام بایدن توجه ویژه او به تجربیات کاملاً متفاوت هریس بود؛ هرچند که به گفته این مقام کاخ سفید، در نهایت این رئیس جمهور ایالات متحده بود که «تصمیم نهایی» را گرفت.

هریس افزود: بایدن نیز به مانند باراک اوباما که در دوران ریاست جمهوری خود تصمیمات مهمی اتخاذ کرد، وی نیز تصمیم بسیار مهمی درباره خروج از افغانستان گرفت.

معاون رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه گفت: وی از اتخاذ چنین تصمیمی احساس آرامش کرده و بایدن در این زمینه بسیار شهامت به خرج داده است و وی نسبت به این صحت این تصمیم کاملا باور دارد.

هریس می افزاید: بایدن بخوبی آگاه است که این تصمیم از منظر سیاسی چندان خوشایند نبوده است؛  چراکه بنابر سال ها تجربه، بدان چیزی که  باور دارد تصمیم گیری کرد.

سی ان ان در ادامه گزارش داد: خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان از هم اکنون در جریان است، درحالیکه قرار است  اعلام رسمی  خروج نظامیان روز شنبه اعلام شود، اما فرماندهی آمریکا در منطقه گفته است که خروج نظامیان آمریکایی در مناطق محلی واقع در افغانستان از قبل آغاز شده است.

این در حالی است که سناتور لیندسی گراهام ادعا می‌کند که تصمیم برای خروج نیروهای آمریکا از خاک افغانستان راه را برای یک حمله تروریستی دیگر به ایالات متحده مشابه حمله یازدهم سپتامبر فراهم می‌کند.

سرویسهای جاسوسی ایالات متحده نیز به سهم خود به کنگره هشدار داده‌اند که توانایی آنان برای اجرای عملیات در افغانستان ممکن است پس از خروج نیروها به طور چشمگیری کاهش یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала