کشف روش موثر برای بازیابی حس بویایی پس از ابتلا به کرونا

© Photo / Pixabay/MarionF کشف روش موثر برای بازیابی حس بویایی پس از ابتلا به کرونا
 کشف روش موثر برای بازیابی حس بویایی پس از ابتلا به کرونا   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.04.2021
عضو شوید
محققان به این نتیجه رسیده اند که بیمارانی که پس از بهبودی از COVID-19 حس بویایی خود را از دست داده اند، نباید از کورتیکواستروئیدها برای بازیابی توانایی بویایی استفاده کنند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از نشریه Science Alert، یک تیم بین المللی از محققان به این نتیجه رسیده اند که بیمارانی که پس از بهبودی از COVID-19 حس بویایی خود را از دست داده اند، نباید از کورتیکواستروئیدها برای بازیابی توانایی بویایی استفاده کنند.

حس بویایی بهبودیافتگان کرونا چه مدت زمان باز می‌گردد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2021
حس بویایی بهبودیافتگان کرونا چه مدت زمان باز می‌گردد؟

متخصصان بهترین روش آموزش بینی با حداقل چهار بوی شدید را دو بار در روز نامیدند.

دانشمندان به طور سیستماتیک علت علمی را بررسی کردند و دریافتند که کورتیکواستروئیدها که اغلب برای افرادی که دچار اختلال عملکرد بویایی هستند تجویز می شود، ممکن است موثر نباشد زیرا معمولاً به افرادی که گرفتگی بینی یا التهاب دارند کمک می کند.

با این حال، هنگام آلوده شدن به ویروس کرونا، از بین رفتن بویایی به دلیل آسیب به سیستم عصبی اتفاق می افتد و مطالعات قبلی اثبات اثربخشی چنین داروهایی را نشان نداده است.

علاوه بر این، استفاده از کورتیکواستروئیدها (نوعی داروی هستند که باعث کاهش التهاب در بدن شده و فعالیت سیستم ایمنی بدن، تورم، خارش، را تا حد زیادی کاهش می دهند)، با عوارض جانبی همراه است و حس بویایی اغلب خود به خود و بدون دارو برمی گردد.

در عین حال، در صورت آموزش حس بویایی می توان با سرعت بیشتری بازیابی کرد، که توسط شواهد پشتیبانی می شود.

معمولاً به بیماران توصیه می شود که از چهار منبع بو برای این امر استفاده کنند: میخک، گل رز، لیمو و اکالیپتوس. با این حال، برای بهترین نتیجه، رایحه ها باید هر 12 هفته تغییر کنند. همچنین می توان از عطر قهوه، دلمه، وانیل یا آسیاب شده استفاده کرد.

در اپریل سال 2021، مطالعه ای بر روی 1.363 بیمار مبتلا به اختلال عملکرد بویایی ناشی از ویروس کرونا منتشر شد که نشان داد 95 درصد بیماران شش ماه پس از بهبودی حس بویایی خود را بازیافتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала