خلیل‌زاد: در صورت افزایش مهاجران افغان آمریکا طرحی را روی دست دارد

© AP Photo / Jacquelyn Martinخلیل‌زاد: در صورت افزایش مهاجرین افغان آمریکا طرحی را روی دست دارد
خلیل‌زاد: در صورت افزایش مهاجرین افغان آمریکا طرحی را  روی دست دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
عضو شوید
نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان از طرح ویژه این کشور در صورت افزایش پناهندگان افغان در آمریکا سخن گفت.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان روز سه‌شنبه (7 ثور) در کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای این کشور به پرسش‌های سناتوران درباره پالیسی آمریکا در قبال افغانستان پس از خروج نیروها، پاسخ داد.

فرستاده ویژه  وزارت  امور خارجه آمریکا  در پاسخ به سوال سناتوران که آیا واشنگتن پس از عقب نشینی نیروهایش از افغانستان برای بحران احتمالی مهاجرت آماده است یا خیر، اظهار داشت: "ما در حال تدوین یک برنامه بشردوستانه هستیم تا احتمالاً تعداد پناهندگان افغان را افزایش دهیم.

آقای خلیل‌زاد گفت، ما با شرکای خود در این زمینه (احتمال افزایش پناهندگان) کار می کنیم.

 این دیپلمات گفت: "هنوز این طرح  رابه اتمام نرساندیم، اما ما روی آن کار می‌کنیم و به زودی انجام خواهد یافت. آمریکا برای یافتن پیمانکارانی که پس از خروج جایگزین نیروها در این کشور خواهد شد، افغانستان را کمک می‌کند".

سناتوران از خلیل‌زاد خواهان وضاحت دربارۀ وضعیت پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شدند و پرسیدند که سرنوشت زنان افغان اگر طالبان این کشور را تصرف کنند، چه خواهد شد؟

آمریکا به بخش زیادی از  کارمندان سفارت خود دستور داد که افغانستان را ترک کنند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
دستور آمریکا برای کاهش هرچه زودتر کارمندان سفارت این کشور در کابل

باب منندیز، رییس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت که او" باور ندارد که سنای ایالات متحده در صورت تصرف افغانستان از سوی طالبان که منجر به از دست رفتن پیشرفت‌های جامعۀ مدنی و نقش‌های پشتیبان حقوق زنان خواهد شد، همکاری‌ها به این کشور - به ویژه حمایت‌های مالی بانک جهانی- را پشتیبانی کنند."

خلیل‌زاد در پاسخ گفت که به نظر او، حکومت کنونی افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور به‌زودی سقوط نخواهد کرد و پس از خروج نیروهای خارجی، افغانان باید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنند؛ رسیدن به یک توافق صلح یا جنگ طولانی مدت.

خلیل‌زاد افزود که گروه طالبان می‌توانند با ترک خشونت‌ها، به یک جریان سیاسی تبدیل شوند و یک توافق صلح را بپذیرند.

او بیان داشت که اگر طالبان مانع رسیدن به یک توافق سیاسی شوند و مسیر به قدرت رسیدن از راۀ نظامی را انتخاب کنند، با مخالفت ایالات متحده، متحدین این کشور و منطقه روبه‌رو خواهند شد.

خلیل‌زاد در این نشست گفت که در صورت رسیدن طالبان و حکومت افغانستان به یک توافق صلح، کمک و همکاری‌ها به این کشور مشروط خواهند بود.

او افزوده است که در صورت به قدرت رسیدن طالبان و چشم پوشی آنان از حقوق بشری زنان و دیگر گروه ها، کمک ها و دیگر حمایت های دیپلماتیک بر آنان قطع خواهند شد.

این در حالی‌ست که مقام‌های آمریکایی از آغاز خروج نیروهای شان از افغانستان در اول ماه می میلادی یعنی تا یک هفتۀ دیگر، خبر داده‌اند.

اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکا و مأموریت حمایت قاطع در افغانستان روز یک‌شنبه تأیید کرد که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، آغاز شده‌است.

قراراست نیروهای خارجی افغانستان را تا یازدهم ماه سپتمبر سال روان میلادی، ترک کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала