بحران داخلی اسرائیل در حال عمیق شدن است

© AFP 2023 / GALI TIBBONبحران داخلی اسرائیل در حال عمیق شدن است
بحران داخلی اسرائیل در حال عمیق شدن است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
عضو شوید
مرکز مطالعات فلسطینی با تشریح وضعیت سال گذشته و سال جاری اسرائیل را پیش‌بینی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس نیوز، این مرکز با تشریح وضعیت سال گذشته افزوده است که تحولات داخلی و جهانی زورگویی اسرائیل در سال 2021 را کاهش خواهد داد و فرصت مبارزه فلسطینی‌ها تقویت خواهد شد.
در این گزارش آمده، تحولات رژیم اسرائیل تصویری متناقض را نشان می‌دهد؛ از یک طرف این رژیم مانند دولتی قدرتمند ظاهر می‌شود، گویا یک قدرت منطقه‌ای بزرگ است اما از سوی دیگر یک دولت بحران‌زده از داخل است مخصوصا اینکه نتایج انتخابات اخیر این رژیم در ۲۳ مارچ ۲۰۲۱ که چهارمین انتخابات در دو سال اخیر بود تجزیه سیاسی در این رژیم را تعمیق کرد زیرا «اردوگاه» حامیان «بنیامین نتانیاهو» یا اردوگاه معارضان وی نتوانستند تعداد کافی از کرسی‌های کنست (پارلمان) برای تشکیل ائتلاف کوچک و پایدار را به دست آورند و و حتی سناریوی برگزاری انتخابات پنجم مطرح است.

متهم شدن اسرائیل از سوی دیدبان حقوق بشر به جنایت در برابر فلسطین  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.04.2021
متهم شدن اسرائیل از سوی دیدبان حقوق بشر به جنایت در برابر فلسطین 

به گفته این مرکز، اسرائیل در سال گذشته (۲۰۲۰) با هیچ تهدید راهبردی برای موجودیتش روبه‌رو نبود و در سطح سیاسی و امنیتی در محیط منطقه‌ای، آزادانه حرکت می‌کرد اما از طرف دیگر ویروس کرونا به همراه بحران سیاسی، یک خطر راهبردی داخلی بود که می‌توانست به تضعیف سازمان‌های دولتی و عدم اعتماد به آن تبدیل شود بنابراین «نظام داخلی اسرائیل» برای اولین بار به منبع تهدیدها و خطراتی تبدیل شد که ممکن است به امنیت داخلی ضربه وارد کند.
مرکز مطالعات فلسطینی افزوده است که سه عامل را در شکل‌دهی این صحنه و کنترل ریتم روابط داخلی، خارجی و منطقه‌ای رژیم اسرائیل دخیل می‌داند: حضور دونالد ترامپ در ریاست‌جمهوری امریکا در سال انتخابات، ادامه بحران سیاسی داخلی و شیوع کرونا.
در ادامه گزارش پیش‌بینی شده، این تحولات پیامدهای مهمی بر سیاسی اسرائیل در قبال مسأله فلسطین در آینده خواهد گذاشت و از زورگویی اسرائیل در سال ۲۰۲۰ تا حدی خواهد کاست. از جمله عواملی که باعث این قلدرمآبی شد دولت ترامپ، برتری فناوری و نظامی اسرائیل و برخی موضوعات دیگر مانند سست بودن وضعیت راهبردی کشورهای عربی، اختلافات فلسطینی، وضعیت راهبردی منطقه‌ای، جنگ محورها و ائتلاف اسرائیل با کشورهای حاشیه‌ای در اروپا بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала