هدف سفر رییس "سیا" به افغانستان/تعیین سرنوشت شبکه اطلاعاتی و عملیاتی این سازمان

© AP Photo / Saurabh Dasهدف سفر رییس "سیا" به افغانستان/تعیین سرنوشت شبکه اطلاعاتی و عملیاتی این سازمان
هدف سفر رییس سیا به افغانستان/تعیین سرنوشت شبکه اطلاعاتی و عملیاتی این سازمان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2021
عضو شوید
ماموران سیا در دو دهه گذشته، در افغانستان برخی نیروهای ویژه برای مبارزه با القاعده و شبکه حقانی را تجهیز و آموزش داده اند. این نیروها به پشتیبانی لوژستیکی و هوایی ارتش امریکا متکی بوده‌اند.

ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا اخیراً در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد کابل شد و در این سفر به مقامات افغانستان اطمینان داد که کشورش در مبارزه با تروریزم افغانستان را کمک می‌کند.

هرچند مقام‌های سازمان سیا و نیز مقام‌های دولت افغانستان در مورد سفر ویلیام برنز به کابل اظهار نظری نکرده‌اند اما منابع گفته‌اند که رییس سازمان سیا در سفر به کابل، در خصوص واگذاری واحد‌های ضد تروریزم به نیروهای افغان و همچنین در مورد آمادگی افغانستان پس از خروج نیروهای ایالات متحده از این کشور گفت‌وگو کرده است.

نیویورک تایمز: بخشی از نیروهای سیا از افغانستان بیرون می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2020
نیویورک تایمز: بخشی از نیروهای سیا از افغانستان بیرون می‌شوند

احمد ضیا سراج، رئیس امنیت ملی افغانستان اخیرا در نشست مشترک خبری با مسوولان امنیتی در کابل، سفر سری رییس سازمان سیا به افغانستان را به صورت تلویحی تایید کرد و گفت: تهدید تروریزم رفع نشده است و امنیت ملی افغانستان با همه سرویس‌های استخباراتی جهان در ارتباط است و احتمال دارد دیگران نیز به این کشور سفر کنند.

  • آیا ایالات متحده به مشارکت در مبارزه با تروریزم در افغانستان ادامه خواهد داد؟ ادامه این مشارکت در کدام عرصه ها صورت خواهد گرفت؟

محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان در خصوص سفر رییس سازمان اطلاعاتی امریکا "سیا" در صحبت با اسپوتنیک افغانستان با اشاره به اینکه از سفر برنز و آنچه در جریان سفر اتفاق افتاد، هیچکسی مطلع نبود، گفت:

«ما از جریان دقیق مذاکرات ویلیام برنز، با مقامات امنیتی افغانستان که در آن چه گذشته است، مطلع نیستیم، اما میتوان حدس زد که نیروهای خارجی احتمال دارد در زمینه های اطلاعاتی، تجهیز و آموزش غیر مستقیم نیروهای استخباراتی و امنیتی ما سهم بگیرند تا افغانستان یک بار دیگر دچار فروپاشی نگردد».

وی افزود: من فکر می‌کنم این موضوع جزء توافق استراتیژیک میان ایالات متحده امریکا و دولت افغانستان است. آنها برای سپردن تجهیزات و در اختیار گذاشتن اطلاعات مورد نیاز به نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان و همچنین سرویس های امنیتی و اطلاعاتی ما همکاری خواهند کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اظهارات حمد الله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان که گفته امریکایی ها به ارزش  حدود یک میلیارد دالر تجهیزات و تسلیحات خود را به کشور شان منتقل نمی‌کنند، بلکه برای نیروهای امنیتی افغانستان واگذار می کنند و باخود به امریکا نمی‌برند، می‌گوید:

«آنچه که مشاور امنیت ملی کشور گفته احتمال دارد که چنین باشد، اما این که تجهیزات باقیمانده از امریکایی ها شامل کدام اقلام است، تا هنوز مشخص نیست و از جزئیات دقیق آن تا هنوز اطلاعاتی در دست نیست».

این در حالی است که دو هفته پیش، جو بایدن؛ رییس‌ جمهوری امریکا زمان تکمیل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را 11 سپتمبر سال جاری میلادی اعلام کرد.

به دنبال آن، ناتو نیز اعلام کرد که خروج نیروهای این سازمان همزمان با خروج نیروهای امریکایی صورت خواهد گرفت.

فرانک مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا (سنتکام)، اخیرا به کنگره امریکا گفت که ایالات متحده قصد دارد نفوذ نظامی و توانایی انجام حملات هوایی در افغانستان را پس از خروج نیروها از این کشور، حفظ کند.

او تاکید کرده است که ارتش افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی همچنان به پشتیبانی نیاز دارد. جنرال مکنزی گفته است که او نگران توانایی نیروهای افغان برای دفاع از خود و نیز نگران توانایی آن‌ها برای محافظت از سفارت امریکا در کابل است.

 درحالی‌که رییس جمهوری افغانستان و دیگر مقام‌های ارشد کشور از خروج نیروهای بین‌المللی‌ از افغانستان استقبال کرده و از توانایی نیروهای امنیتی برای دفاع و تامین امنیت کشور اطمینان داده اند. اما برخی از مقام‌های برجسته نظامی امریکا هشدار داده‌اند که ممکن است خروج نیروها باعث فروپاشی دولت افغانستان و موجب بازگشت طالبان به قدرت شود.

اما طالبان در واکنش به تصمیم رییس‌ جمهوری امریکا گفته‌اند که اعضای این گروه تا زمانی که تمام نیروهای خارجی از افغانستان بیرون نشوند، در هیچ نشستی در مورد صلح شرکت نخواهند کرد.

گفتنی است، برنامه خروج یک‌جانبه باقیمانده نیروهای امریکایی از افغانستان شامل شبکه پیچیده پنهان استخباراتی این کشور نیز می‌شود، سی‌ان‌ان به نقل از منابع امنیتی از احتمال "فروپاشی" شبکه اطلاعاتی امریکا در افغانستان پس از خروج نیروهای این کشور خبر داده است.

اما، یک مامور پیشین سیا به شبکه سی‌ان‌ان گفته که قابلیت اطلاعاتی امریکا در افغانستان بستگی به حضور سربازان این این کشور دارد. "اطلاعات انسانی از منابع در محل بدست می‌آید که مرتبا باید ملاقات کرد."

نیروهای امنیتی افغانستان هنوز به شدت متکی به پشتیبانی اطلاعاتی و هوایی امریکایی در این کشور است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала