آثار تاریخی که دزدیده شده بود، از امریکا به افغانستان برگردانده شد

© Photo / facebook account of Ministry of Information and Cultureآثار تاریخی که دزدیده شده بود، از امریکا به افغانستان برگردانده شد
آثار تاریخی که دزدیده شده بود، از امریکا به افغانستان برگردانده شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2021
عضو شوید
روز گذشته، 33 قلم آثار تاریخی برگردانیده شده به کشور را نمایندۀ وزارت امور خارجه به رییس موزیم ملی تسلیم کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت اطلاعات فرهنگ اعلام کرده است که ۳۳ قلم آثار تاریخی کشور از نزد قاچاقچیان در امریکا ضبط شده است و از طریق سفارت افغانستان در واشنگتن، به کابل برگردانیده شده است.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، ضمن سپاسگزاری به خاطر برگردانیدن این آثار، به دست آمدن این آثار را یک دست‌آورد بزرگ برای دولت و مردم افغانستان دانست.

منار باستانی جام در ولایت غور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.01.2021
کار عملی استحکام منار باستانی جام آغاز خواهد شد

محمد طاهر زهیر، گفته است: "در جریان جنگ‌های دهۀ ۷۰ خورشيدی بیش از یکصد هزار اثر تاریخی موزیم ملی به غارت برده شد و اکنون نیز شمار زیادی از آثار تاریخی و بناهای باستانی کشور در معرض خط قرار دارد."
آقای زهیر افزوده است که در افغانستان اضافه از ۵ هزار آبدۀ تاریخی وجود دارد که بیشتر این آبده‌ها به حفاظت و مرمت نیاز دارد.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از تمام مردم کشور خواست که در همکاری با وزارت اطلاعات و فرهنگ و نیروهای امنیتی کشور، از آثار تاریخی و میراث‌های فرهنگی که سرمایه ملی افغانستان است، حفاظت و نگهداری کنند و همچنان جلو قاچاق و حفریات غیرقانونی را بگیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала