قرقیزستان درباره تنش در مرز این کشور با تاجیکستان روشنی انداخت + ویدیو

© Sputnik / Vladimir Pirogov /  مراجعه به بانک تصاویر قرقیزستان درباره تنش در مرز این کشور با تاجیکستان روشنی انداخت + ویدیو
قرقیزستان درباره تنش در مرز این کشور با تاجیکستان روشنی انداخت + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2021
عضو شوید
سخنگوی دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور قرقیزستان درباره تنش به میان آمده در مرز این کشور با تاجیکستان روشنی انداخت. 

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی دفتر مطبوعاتی سادیر ژاپاروف رئیس جمهور این کشور درباره تنش به میان آمده در مرز این کشور و تاجیکستان گفت، که روز گذشته درگیری بین مرزبانان دو کشور در آنجا رخ داده بود ، خاموش شده و اوضاع آرام است.
سخنگوی دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور قرقیزستان گفت: "در جریان مذاکرات، منبع تنش از بین رفت و اوضاع حل و فصل شد. کارگروه دولت به فعالیت خود ادامه می دهد. کلیه کمک ها، داروها و مواد غذایی بلافاصله به ولایت باتکن رسانده می شود".

​به گفته وی، کمیسیون های ایجاد شده به ابتکار دولت های قرقیزستان و تاجیکستان برای حل درگیری در مناطق مرزی دو کشور در مورد علل و عواقب این حادثه بحث کرده و بیانیه ای را در مورد توقف جنگ و تخلیه مردم و عقب نشینی  نیروها و تجهیزات نظامی از مرزها امضا کردند.

طرفین اقداماتی را برای جلوگیری از تشدید تنش در مرزهای دولتی انجام می دهند.

پیش از این اطلاع حاصل شده بود، که درگیری ها در مرز بین این دو جمهوری در جریان است. به گفته طرف قرقیزی، تاجیک ها به چند پاسگاه مرزی تیراندازی کردند و سرانجام یکی از این پاسگاه ها ("دوستوک") آتش گرفت. در پاسخ، نیروهای ویژه، پاسگاه مرزی "خواجه آلو" تاجیکستان را تصرف کردند.

در نتیجه این درگیری ها، سه نفر از هر دو طرف کشته و بیش از صد نفر زخمی شدند. بر اساس اطلاعات به روز شده ، شمار آسیب دیدگان طرف قرقیزستانی به 134 نفر رسیده است که از این تعداد 13 نفر کشته شده اند.

آتش درگیری در منطقه مرزی روز پیش شعله ور شد. طوری که در بیشکک بیان شد، دلیل آن،  تلاش طرف تاجیکی برای نصب دوربین های مدار بسته بر روی تیرهای خط انتقال برق بود. شهروندان قرقیزستان مخالفت کرده و تلاش کردند تیرهای برق را آتش بزنند و سپس ساکنان محل شروع به پرتاب سنگ به سوی یکدیگر کردند. شب، درگیری بالا گرفت و تیراندازی آغاز شد.

این منطقه به صورت دوره ای به منطقه درگیری تبدیل می شود، دلیل اصلی آن مناطق تقسیم نشده است: تعیین دقیق اینکه مرز بین کشورها کجاست، غیرممکن است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала