محکومیت گسترده حمله مرگ‌بار لوگر/غنی وعده پاسخ دندان شکن داد

© Photo / facebook account of argاشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.05.2021
عضو شوید
انفجار خونین موتر بمب‌گذاری شده در مهمان‌خانه ولسوالی ارزه ولایت لوگر که در آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند، با محکومیت گسترده روبه‌رو شده است.

 به گزارش اسپوتنیک، محمداشرف غنی، رییس جمهور، با نشر پیامی این حمله را به طالبان نسبت داده و آن را «جنایت بشری گروه طالبان» خوانده است. مسوولیت حمله لوگر را تاکنون فرد و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

غنی این حمله را محکوم کرده و افزوده است که طالبان حتا در ماه رمضان که ماه «رحمت و بخشش» است، دست از کشتار مردم و آسیب رساندن به تاسیسات عام‌المنفعه بر نمی‌دارند. او افزوده است : «طالبان به خاطر این کشتار جمعی مردم مسلمان افغانستان، به پیشگاه خداوند متعال و نزد مردم افغانستان، مسوول هستند».

انفجار لوگر؛ تلاش نیروهای امنیتی برای نجات گیرماندگان زیر آوار ادامه دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2021
انفجار لوگر؛ تلاش نیروهای امنیتی برای نجات گیرماندگان زیر آوار ادامه دارد

به گفته غنی، طالبان با ادامه «جنگ نامشروع و خشونت‌شان علیه مردم»، یک‌بار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح‌آمیز و اساسی اراده ندارند، بلکه با پیچیده کردن وضعیت، فرصت فراهم شده به خاطر صلح را ضایع می‌کنند.

رییس جمهور غنی به نیروهای امنیتی دستور داده است که این «جنایت بشری طالبان» را بی‌پاسخ نگذارند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، نیز در پیامی این حمله را نکوهش کرده‌ است. او این حمله را به «دشمنان اسلام و وطن» نسبت داده و گفته است در حالی که تلاش‌ها برای صلح در سطح ملی و بین‌المللی جریان دارد و امید به صلح را افزایش داده است، این نوع «حملات بزدلانه»، روند صلح را با چالش روبه‌رو می‌کند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی از طالبان خواسته است که به خاطر ماه رمضان آتش‌بس کنند و برای صلح حسن‌نیت نشان دهند و دست از خشونت‌ها بردارند تا زمینه این نوع «جنایت‌» فراهم نشود.

سفارت ترکیه در کابل نیز با نشر اعلامیه‌ای، حمله موتربمب در لوگر را به شدت محکوم کرده است. این سفارت تأکید کرده است که تشدید خشونت برای مذاکرات صلح پایدار کمک نمی‌کند.

اتحادیه اروپا انفجار لوگر را یک فاجعه برای همه افغانستان خوانده است. این اتحادیه تأکید کرده است که خشونت‌های بی‌معنا باید متوقف شود.

حمله موتربمب در لوگر در سطح ملی و در میان شهروندان کشور نیز واکنش‌های گسترده را در پی داشته است. بسیاری از شهروندان کشور با باشنده‌گان لوگر ابراز همدردی و حمله خونین شام روز جمعه در لوگر را محکوم کرده‌اند.

این انفجار ساعت 7:00  شام روز جمعه، دهم ثور در ناحیه اول شهر پل‌علم، در نزدیکی شفاخانه‌ی ولایتی لوگر رخ داد.

طبق اعلام پولیس، در این انفجار 24 تن کشته و بیش از 100  تن دیگر زخمی شده‌اند و همه قربانیان غیرنظامی هستند.

طبق گزارش‌ها بیش‌تر قربانیان دانش‌آموزانی هستند که برای سپری کردن آزمون کانکور به مرکز لوگر آمده بودند.

طبق گزارش‌ها از محل رویداد، در نتیجه انفجار موتر بمب‌گذاری شده، شفاخانه ولایتی‌ و خانه‌های مسکونی تخریب شده است. افزون بر تلفات سنگین بر غیرنظامیان، خسارت مالی نیز به مردم وارد شده است.

در پی این انفجار سقف منازل بر مردم فرود آمده است. دست‌کم دو نفر توسط نیروهای امنیتی از زیر آوار بیرون کشیده‌ شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала