پیشنهاد رئیس جمهور قرغیزستان به تاجیکستان

سایدر ژباروف  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2021
عضو شوید
رئیس جمهور قرغیزستان به تاجیکستان پیشنهاد ایجاد کمیسیون بزرگان کشور را برای قطع درگیری های جدید در سرحدّات کشور نمود.

به گزارش اسپوتنیک، ژپاروف اظهار داشته است که قرغیزستان و تاجیکستان نباید ادامه چنین درگیری در سرحدات را اجازه بدهند.

وی افزود : "هر دو طرف نباید به ادامه درگیری مسلحانه اجازه دهند! زیرا ما همسایگان ابدی هستیم. هدف ما رفاه مردم، تمامیت ارضی کشور ما می باشد. غرض جلوگیری از درگیری های بعدی، من پیشنهاد ایجاد یک کمیسیون صلح متشکل از بزرگان هر دو طرف، ساکین روستاهای همسایه یا مختلط".

نگرانی افغانستان از جنگ میان قرغیزستان و تاجیکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.05.2021
نگرانی افغانستان از جنگ میان قرغیزستان و تاجیکستان

به گفته ژپاروف، "تمامیت ارضی و امنیت قرغیزستان در معرض تهدید بود و مردم صلح را نقض می کرد ، "اما به لطف نیروهای سرحدی و آژانس های اجرای قانون قرغیزستان، حفظ تمامیت ارضی کشور  تامین است".

ژپاروف گفت: "در نتیجه حفاظت سرسختانه از سرحدات توسط نیروهای سرحدی و آژانس های امنیتی قرغیزستان مذاکرات آغاز شد و فقط یک راه دیپلماتیک برای حل درگیری تعیین شد."

در همین رابطه ، وی افزود که "همچنین می توان با درک جوانان ما که می خواستند به سمت باتکن بشتابند و خواستار اسلحه شدند، رفتار کنند، بنابراین آنها میهن پرستی خود را نشان دادند." "با این همه تهیه اسلحه برای جلوگیری از درگیری تمام عیار و حفظ ثبات غیرممکن بود. ما اشتباهات دیگران را تکرار نکردیم. همزمان، نباید فراموش کنیم که برخی از محرکان خطرناک تر از نیروهای خارجی هستند".

وی اظهار داشت که هرگز اجازه نخواهد داد نیروهای مسلح قرغیزستان "به روستاهای یک کشور همسایه حمله کنند، به غیرنظامیان حمله کنند و خانه های آنها را ویران کنند." ژاپاروف تأكید كرد: "من تقاضا كردم كه آنها به خارج از قرغیزستان نروند و اول تیراندازی نكنند."

سرحد قرغیزستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2021
درگیری قرغیزستان و تاجیکستان نباید تکرار گردد

به گفته وی، اگر درگیری افزایش یابد، هر دو طرف خسارات بیشتری را متحمل می شوند، در نتیجه صدها و هزاران خانواده می توانند متضرر میشوند.

ژپاروف از ساکنان مناطق هم مرز با تاجیکستان خواست تا به خانه های خود برگردند.

این رهبر قرقیزستان گفت: "هر دو طرف خونریزی را متوقف کرده اند. در حال حاضر، روند اسکان مردم در جریان است. من از هر خانواده می خواهم که به محل زندگی قبلی خود بازگردند. اقدامات لازم برای بازسازی خانه های ویران شده و سوخته انجام خواهد شد. تسلیم تحریکات نشوید".

"من دستور دادم که وقایع را بررسی کنم" - بر اساس آخرین گزارشات ، در درگیری چهار روزه 34 نفر در طرف قرغیزستان کشته و 178 نفر زخمی شدند. تمام کشته شده‌گان در درگیری توسط سلاح گرم کشته شدند.

شنبه گذشته، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرغیزستان Kamchybek Tashiev و رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان Saimumin Yatimov ، پس از جلسه ای در منطقه باتکن ، پروتکل آتش بس و بازرسی مشترک از نیروهای خود را در منطقه مرزی برای عقب نشینی بیشتر به مکانهای مستقر دائمی امضا نمودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала