گفتگوهای طالبان و امریکا در مورد خروج نیروها تا ماه جولای

© AFP 2023 / Delil Souleiman گفتگوهای طالبان و امریکا در مورد خروج نیروها تا ماه جولای
   گفتگوهای طالبان و امریکا در مورد خروج نیروها تا ماه جولای - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2021
عضو شوید
گروه رادیکال طالبان و امریکاییان دربارۀ پایان روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا اوایل ماه جولای در حال بحث هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، منابعی آگاه از این بحث‌ها با تأیید این خبر امروز (دوشنبه، ۱۳ ثور) می‌گویند که اگر امریکا و طالبان در این باره به یک توافق برسند، گروه طالبان دوباره به مذاکرات برخواهند گشت، در نشست ترکیه شرکت خواهند کرد و خشونت‌ها را نیز کاهش خواهند داد.

طالبان بیرون نشدن تمامی نیروهای امریکایی را تا اول ماه می و پایان یافتن این روند را تا یازده هم سپتمبر از افغانستان نقض توافق‌نامۀ دوحه می‌دانند و شرکت در هر گونه نشست صلح را رد کرده‌اند.

اما اکنون این گروه با امریکاییان در حال مذاکره هستند که ماه جولای همچون یک زمان میانه برای بیرون شدن تمامی نیروهای امریکایی از افغانستان به توافق برسند تا بی اعتمادی به میان آمدۀ دو طرف، از میان برداشته شود.

سیداکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان در این باره گفت: «همانگونه که امریکا برای خروج وقت تعیین کرده است، طالبان آن را قبول ندارند و یک زمانی تعیین خواهد شد که یک زمان میانه باشد و برای هر دو طرف قابل قبول باشد.»

اما معاون سرور دانش، دوم رییس‌جمهور غنی، طالبان را باغی و گروه فراری از صلح می‌داند و می‌گوید که این گروه تشنۀ قدرت است.

آمریکا: برای خروج نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2021
آمریکا: برای خروج نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام می‌کنیم

او افزود: «گروه طالبان امروز به دلیل این که از صلح فرار می کنند تنها یک گروه یاغی و باغی شناخته می شوند.»

از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد امروز به کابل رسیده‌است و با مقام‌ها و سیاست‌گران افغان رأی زنی‌ها را در بارۀ روند صلح افغانستان آغاز کرده‌است.

روز گذشته، آقای خلیل‌زاد با عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبیکستان نیز دیداری داشته‌است و توافق کرده‌اند که تمامی طرف‌ها از پیشرفت‌ها در روند حل سیاسی فراگیر که جنگ ۴۰ سالۀ افغانستان را پایان دهد، باید پشتیبانی کنند.

خلیل‌زاد با مارشال عبدالرشید دوستم نیز در ازبیکستان دیداری داشته‌است.

احسان نیرو، سخنگوی مارشال دوستم دربارۀ این دیدار گفت: «بحث روی نشست استانبول و اجماع سیاسی میان دو طرف از بحث های محوری بودند.»

خلیل‌زاد پیش از سفرش به ازبیکستان، با هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان نیز دیدارهای جداگانه‌یی داشته‌است.

غلام فاروق مجروح، عضو هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان، گفت: «از برگزاری کنفرانس آینده ترکیه استقبال به عمل آمد و نماینده امریکا از ادامه همکاری هایش با دولت و ملت افغانستان اطمینان داد.»

نشست استانبول به‌علت شرکت نکردن طالبان تا اکنون دو بار به تعویق افتاده‌است، انتظار می‌رود که این نشست پس از روزهای عید رمضان برگزار شود - نشستی که تا هنوز هم شرکت طالبان در آن قطعی نشده‌است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала