تسخیر بند دهله ولایت کندهار از سوی طالبان

© Sputnikتسخیر بند دهله ولایت کندهار از سوی طالبان
تسخیر بند دهله ولایت کندهار از سوی طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.05.2021
عضو شوید
سخنگوی گروه طالبان تصرف بند دهله در ولایت کندهار را تایید کرد. 
ادامه کشته شدن جنگجویان طالبان در کندهار  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.05.2021
ادامه کشته شدن جنگجویان طالبان در کندهار 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، مقام‌های محلی به خبرگزاری فرانسه (ای اف پی) گفته اند، که بند دهله که از طریق یک شبکه متشکل از کانال‌های مختلف، امکان آبیاری زمین‌ها را برای دهقانان ایجاد می‌کند و آب آشامیدنی شهر کندهار را تامین می‌کند، اکنون تحت اداره طالبان درآمده است.

قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است :"ما بند دهله را در ارغنداب تصرف کردیم".

حاجی گلبدالدین، ولسوال ولسوالی همجوار تایید کرد، که این بند اکنون تحت اداره طالبان است. او گفته است که: "نیروهای امنیتی ما خواهان دریافت نیروهای کمکی شده اند، اما خواسته آن‌ها عملی نشده است".

بند نامبرده در حالی تصرف می‌شود که در این هفته چند روز پس از آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، درگیری‌ها در ولایت هلمند بسیار شدت گرفته است. توریالی محبوبی، رییس اداره تنظیم آب کندهار به خبرگزاری فرانسه گفته است، که طالبان اخیرا به کارمندان بند دهله هشدار داده بودند که سرکار نیایند.

یک گزارشگر خبرگزاری فرانسه در کندهار گفته است، که ماه گذشته شورشیان پلی را که بند دهله را به ولسوالی‌های مجاور وصل می کرد، منفجر کردند.

یادآوری می کنیم، که بند دهله حدود ۷۰ سال پیش از سوی امریکایی‌ها ساخته شد تا به این وسیله امکان آبیاری زمین در حدود هفت ولسوالی کندهار فراهم شود. در سال ۲۰۱۹ بانک انکشاف آسیایی کمکی در حدود ۳۵۰ میلیون دالر به افغانستان را تایید کرد تا بخشی از آن برای گسترش پروژه ساخت مخازن آب استفاده شود.

مناطق اطراف این سد در طول شش ماه گذشته شاهد جنگ‌های شدید بوده است. اما مقام های دولتی در ماه اپریل این محدوده را پاکسازی شده اعلام کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала