متهم شدن حکومت از سوی طالبان به تاخیر گفتگوهای بین‌الافغانی

© Sputnikمتهم شدن حکومت از سوی طالبان به تاخیر گفتگوهای بین‌الافغانی
متهم شدن حکومت از سوی طالبان به تاخیر گفتگوهای بین‌الافغانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.05.2021
عضو شوید
معاون هیئت مذاکره‌کنندۀ گروه طالبان می‌گوید که ما ده روز پس از امضای توافقنامه صلح با امریکا آماده مذاکرات بین‌الافغانی بودیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شیر محمد عباس ستانکزی، معاون معاون هیئت مذاکره‌کنندۀ گروه طالبان می‌گوید که این گروه ده روز پس از امضای توافقنامه صلح با امریکا آماده مذاکرات بین‌الافغانی بود، اما طرف مقابل این روند را به مدت شش ماه به تأخیر انداخت.

به گفته وی، در غیر این صورت تاکنون پیشرفت‌های زیادی در روند صلح حاصل شده بود.

در پایان ماه فبروری سال 2020 هیئت دولت امریکا و طالبان در قطر طی یک مراسم رسمی نخستین توافقنامه صلح پس از 18 سال جنگ در افغانستان را به امضا رسانیدند. در این توافقنامه آمده بود که نیروهای خارجی باید در ظرف 14 ماه از افغانستان خارج شوند و پس از ختم روند تبادله زندانیان، مذاکرات صلح بین‌الافغانی آغاز شود. در چارچوب این توافقنامه، نیروهای امریکایی پنج پایگاه نظامی در افغانستان را ترک کردند.

قابل ذکر است که جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا روز 14 اپریل رسما از تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای خود از افغانستان تا یازدهم ماه سپتمبر یعنی تا بیستمین سالروز حادثه یازده سپتمبر (2011) خبر داد. این در حالی است که طبق توافق با طالبان، خروج نیروهای خارجی بایستی زودتر از این موعد انجام می گرفت.

لازم به ذکر است که طالبان (گروه ممنوع در روسیه) اعلام کرد که اصرار دارد نیروهای خارجی در موعد مقرر در توافق دوحه از افغانستان خارج شوند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала