رهبر طالبان بر ایجاد حکومت افغان شمول اسلامی تاکید کرد

© REUTERSرهبر طالبان بر ایجاد حکومت افغان شمول اسلامی تاکید کرد
رهبر طالبان بر ایجاد حکومت افغان شمول اسلامی تاکید کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.05.2021
عضو شوید
رهبر گروه طالبان، در پیام به مناسبت عیدسعید فطر از افغان‌ها خواسته تا در «آبادی مجدد کشور سهیم شوند تا یک کشور مرفع، آباد و حکومت اسلامی داشته باشند».

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، مولوی هیبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان گفته است که برای تحقق این اهداف باید: «از منافع شخصی و جاه‌طلبی بگذریم، ارزش‌های اسلامی و منافع ملی را معیار قرار داده و از راه عفو، گذشت و ترحم بر همدیگر، ملت قوی و متحد شویم».

وی افزوده که پس از خروج سربازان خارجی از افغانستان یک «نظام همه‌شمول» بوجود خواهد آمد.

او در این باره گفته است که: «پس از پایان اشغال؛ چنان نظام افغان‌شمول اسلامی به میان خواهد آمد که تمام اقشار کشور به مبنای اهلیت و استعداد خود در آن جا ‌داشته و بر حقوق هیچ یکی تجاوز نشود».

رهبر طالبان از افغان‌ها خواسته تا برای ادامه جنگ در کشور تلاش نکنند.

او در این باره گفته که: «این کشور خانه مشترک همه افغان‌هاست، ما و شما باید بر احکام اسلامی گردهم آمده و از اختلافات و هر گونه تعصبات خودداری نمایم».

این در حالی‌است که حکومت افغان و همکاران بین‌المللی آن از نظام جمهوری و اصول دیموکراتیک حمایت کرده و ادامه کمک‌های مالی را مربوط به این شرایط دانسته است.

در پیام رهبر طالبان آمده است که: «آغوش امارت اسلامی به روی همه افغان‌ها باز است، به آنانی که در گذشته در صف مخالف ما بودند دست عفو و هم‌دلی را دراز می‌نمایم، و آن‌ها را به همراهی در راه حق دعوت می‌دهیم. از زورگویی، عقده‌مندی و دشمنی چیزی ساخته نمی‌شود، اما بالعکس ملت‌ها از تحمل، حوصله‌مندی و حقیقت پذیری صاحب عزت و افتخار می‌گردند».

هیبت‌الله بر عملی شدن توافقنامه دوحه تاکید کرده و همچنان خروج نیروهای خارجی را گام نیک خوانده است.

درکنار آن او گفته است که امریکا توافقنامه دوحه را نقض کرده است.

وی افزوده که: «بر خلاف تعهد، بقیه زندانیان که باید در ظرف سه ماه پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی رها می‌شدند هنوز رها نشده‌اند، تاکنون نام‌های مسئولین امارت اسلامی از لیست‌ سیاه خارج نشده؛ و سرپیچی دیگری که در این اواخر کرده‌اند این بوده که روند خروج نیروهای خارجی را از ماه می به سپتامبر تمدید کردند».

رهبر طالبان افزوده که: «این گروه متعهد است تا آزادی و حاکمیت ملی کشور را به هر قیمت حفظ کند».

وی می‌گوید که گفتگوهای صلح برای: «این گروه اولویت دارد و از همین لحاظ یک تیم قوی برای گفتگوهای بین الافغانی گماشته است».

وی افزود که حکومت: «بارها از راه‌های مختلف تلاش کرده‌ و تاکنون تلاش می‌کند تا روند جاری سیاسی را سبوتاژ کند».

وی گفته است که طالبان در ساحات تحت کنترول این گروه از همه پروژه‌های عام‌المنفعه، زیرساخت‌ها، حمایت و امنیت آن را تامین می‌کند.

وی می‌گوید که از روند تعلیمی نیز حمایت میکند و از همین لحاظ این کار یک کمیسیون موظف کرده است.

وی همچنان از وارد شدن تلفات به غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده و آن را تاسف بار خوانده است.

وی می‌گوید که در نتیجه «حملات هوایی، بمباردمان، و دیگر حملات طرف مخالف برای مردم غیرنظامی تلفات وارد شده اند».

تاکنون حکومت در باره این پیام طالبان واکنش نشان نداده است، اما مقام‌های حکومت قبل از این گفته بودند که طالبان در حملات مرگبار دست دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала