فعالان مدنی هرات: حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل "نسل‌کُشی هزاره‌ها" است

© sputnik/JKفعالان مدنی هرات: حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل "نسل‌کُشی هزاره‌ها" است
فعالان مدنی هرات: حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل نسل‌کُشی هزاره‌ها است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
عضو شوید
فعالان مدنی هرات، حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب شهر کابل را «نسل‌کُشی قوم هزاره» دانسته و خواستار شناسایی و بازداشت عاملان این حمله‌ی "خونین" شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز، این فعالان مدنی امروزدوشنبه (10 می)، در یک نشست خبری هشدار دادند که حمله بر مناطق شیعیان در افغانستان باید متوقف شود. به‌گفته‌ی آنان، تداوم این روند نگران‌کننده است و در عین حال، فاصله میان مردم و حکومت را افزایش می‌دهد.

 شکریه دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا کابل تا هنوز ناپدید است   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
شکریه دانش‌آموز مکتب سیدالشهدا کابل تا هنوز ناپدید است

جلیل فیضان، یکی از فعالان مدنی هرات می گوید: "نسل هزاره همیشه در تاریخ افغانستان متضرر بوده است. از زمان حاکمیت امیر عبدالرحمان خان تا کنون نسل‌کُشی قوم هزاره ادامه دارد. امیدوار هستیم که دوباره نسل‌کُشی تکرار نشود. آنان [هزاره‌ها] شهروند افغانستان هستند و حق دارند که در فضای آرام زندگی کنند".

غلام‌فاروق راسب، یکی دیگر از فعالان مدنی هرات، حمله به جان غیرنظامیان را جنایت علیه بشریت می‌داند و تأکید دارد که باید جلو حملات این چنینی گرفته شود: "باید عاملان حملات خونین بر غیرنظامیان بازداشت شوند و مورد محاکمه بین‌المللی قرار بگیرند".

لطیفه مرادی، یکی از ساکنان هرات است، تاکید دارد که حکومت را در راستای تأمین امنیت شهروندان به ناتوانی متهم می‌کند. خانم مرادی از نیروهای امنیتی می‌خواهد که جلو وقوع حملات خونین در مناطق اسکان هزاره‌ها را بگیرند.

واکنش تند رئیس جمهور غنی به حمله خونین بر مکتب نسوان سیدالشهدا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.05.2021
واکنش تند رئیس جمهور غنی به حمله خونین بر مکتب نسوان سیدالشهدا

این درحالی است که روز شنبه هفته‌ی جاری، سه انفجار پی‌هم (یک انفجار موتربمب و دو انفجار ماین) در برابر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل رخ داد.

براساس آمارهای رسمی، در این انفجارها بیش از 50 نفر کشته و بیش از 100 نفر دیگر زخمی شده‌اند. اما آمار ستاد تدفین "شهدای معارف" نشان می‌دهد که در این انفجارها دست‌کم 81 نفر کشته شده‌اند.

این حمله با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی مواجه شده است. کشورها، افراد و سازمان‌های زیادی بین‌المللی با افغانستان در این زمینه ابراز همدردی کرده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل خواستار بررسی تخصصی حمله بر مکتب سیدالشهدا شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала