واکنش‌ها به گرفتن معاش نزدیک به میلیون افغانی در اداره اترا

© Photo / ATRAواکنش‌ها به گرفتن معاش نزدیک به میلیون افغانی در اداره اترا
واکنش‌ها به گرفتن معاش نزدیک به میلیون افغانی در اداره اترا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
عضو شوید
گرفتن تنخواه‌های بلند تا بیش از 600 هزار افغانی در ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی یا اترا با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمدعلم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا می‌گوید که رییس ادارۀ اترا ۵۳۵ هزار افغانی تنخواه، ۱۳۰ هزار افغانی به‌نام خرچ دسترخوان و 10 هزار افغانی کریدت کارت ماهانه می‌گیرد. 

آقای ایزدیار افزود: "معاش ماهانۀ رییس سرپرست، پنج لک و سی و پنج هزار افغانی، یک لک و سی هزار افغانی خرچ دسترخوان و ده هزار افغانی کردیت کارت" است. 

از سویی هم، این مقام مجلس سنا می‌گوید که اعضای بورد ادارۀ اترا هر یک ماهانه بیش از 300 تا 400 هزار افغانی، تنخواه می‌گیرند.

فعالان مدنی هرات: حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل نسل‌کُشی هزاره‌ها است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
فعالان مدنی هرات: حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل "نسل‌کُشی هزاره‌ها" است

اما سرپرست ادارۀ اترا علت این امتیازات را محدودیت کاری سه سال می‌داند و می‌گوید که پس از سه سال، اعضای بورد حق‌کار در هیچ شرکت را ندارند. 

کمیسیون مخابرات مجلس نماینده‌گان در واکنش به پرداخت تنخواه‌های بلند به مسؤولان ادارۀ اترا، می‌گوید که این مسؤولان به مجلس پاسخگو نیست، اما کمیسیون گزارشی خلاف ورزی‌های ادارۀ اترا را به‌زودی، همه‌گانی خواهد ساخت. 

اکبرسلطان‌زاده، کمیسیون مخابرات و مواصلات مجلس نماینده‌گان افزود: "کمیسیون ما یک کمیته تعیین کرده بود در این ارتباط بررسی کرده، نتیجه کار کمیته ما این است که ریاست اترا تا امروز در هیچ جای جواب‌گو نیست".

عمرمنصور انصاری، سرپرست ادارۀ اترا، علت دریافت تنخواه‌ها و امتیازهای بلند را بر بنیاد اصول این نهاد می‌داند و می‌گوید که اترا یک نهاد درامدزا است و ازبودجۀ وزارت مالیه، پول نمی‌گیرد. 

او افزود: "ما همانند دیگر اداره‌ها، معاش ان‌تی‌ای که دیگران می‌گیرند، اپلای می‌کنیم، اما تنها از اعضای بورد یک مقدار امتیازات شان زیاد است که این را هم کاملاً قبول می‌کنم.".

آمر حوزه اول امنیتی پولیس شهر پل علم، ولایت لوگر ترور شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
آمر حوزه اول امنیتی پولیس شهر پل علم، ولایت لوگر ترور شد

شمار از اعضای شورای ملی پرداخت تنخواه‌های صدها هزار افغانی را در حالی که آموزگاران و کارمندان دیگر دولت در حدود 10 و یا پایین‌تر از 10 هزار افغانی تنخواه می‌گیرند، بی‌عدالتی می‌دانند. 

ضیاالدین ضیا، عضو مجلس نماینده‌گان از ولایت سمنگان می‌گوید: "معاشاتی که به این شکل در ادارۀ اترا بلند پرداخت می‌شود که متأسفانه در ادارۀ اترا پنهان کاری‌های خیلی خیلی زیاد است". 

عبدالستار حسینی، مجلس نماینده‌گان از ولایت فراه نیز می‌گوید: "ظلم نیست این عدالت نیست این از دید اسلام برابری و برادری نیست که یک معلم می‌گیرد هفت هزار افغانی و یک انجینیر غیرمسلکی در وزارت مخابرات در اترا ششته باشد، هفت لک افغانی بگیرد".

پیش از این، رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان گفته بود که شماری از مقام‌های اترا تا 500 صدهزار دالر پول بازنشسته‌گی دریافت کرده‌اند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала