پیام همدردی آیت الله سیستانی با مردم افغانستان

© REUTERS / Omar Sobhaniپیام همدردی آیت الله العظمی سیستانی با مردم افغانستان
پیام همدردی آیت الله العظمی سیستانی با مردم افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
عضو شوید
آیت الله سیستانی می گوید که کشورهای مسلمان و جامعه جهانی نیز وظیفه دارند ملت بی‌پناه افغانستان را در این شرایط سخت تنها نگذارند و اجازه ندهند نقشه شومی را که بدخواهان برای آینده این کشور ترسیم نموده‌اند اجرا شود.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر آیت الله سیستانی با نشر یک اعلامیه گفته است که جنایت هولناکی که در روز ماه مبارک رمضان عده زیادی از دختران دانش‌آموز مدرسه سیدالشهدای کابل را به خاک و خون کشانید و شهادت ده‌ها تن و زخمی شدن شمار بیشتری را در پی داشت دل هر انسان آزاده و باوجدانی را جریحه‌دار و آکنده از غم و اندوه می‌نماید.

واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.05.2021
اوضاع افغانستان، محور نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل

در ادامه این اعلامیه آمده است که اگر چه سال‌ها است که غیرنظامیان بی‌پناه افغانستان هر از گاه یک بار مورد حملات وحشیانه گروه‌های افراطی و سنگدل واقع می‌شوند، ولی این جنایت در نوع خود کم‌نظیر و از جهاتی دردآورتر است.

این فاجعه جانکاه را به ملت شریف و مظلوم افغانستان به‌ویژه به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌نماییم و از خداوند متعال برای آنان صبر و شکیبایی و برای مجروحین و آسیب‌دیدگان شفای عاجل را مسألت داریم.

اعلامیه تاکید دارد که در شرایط دشوار کنونی کشور عزیز افغانستان و با توجه به احتمال قدرت گرفتن بیش از پیش گروه‌های تندرو و افراطی، اتحاد و همبستگی ملی میان همه اقوام و ملیت‌های این کشور از هر زمانی دیگر ضروری‌تر است، انتظار می رود حکومت و رهبران ملی و دینی و بزرگان جامعه افغانستان جهت حمایت از غیر نظامیان ـ به‌خصوص اقلیت‌های قومی و مذهبی ـ در مقابل ظلم و جنایت گروه‌های تروریستی چاره‌ای بیندیشند و اقدامات مناسبی را در نظر بگیرند.

کشورهای مسلمان و جامعه جهانی نیز وظیفه دارند ملت بی‌پناه افغانستان را در این شرایط سخت تنها نگذارند و اجازه ندهند نقشه شومی را که بدخواهان برای آینده این کشور ترسیم نموده‌اند اجرا شود و در نتیجه شمار بیشتری از مردم بی‌گناه هدف حملات جنایتکارانه گروه های افراطی قرار گیرند.

روند آشتی محور دیدار محب با فرستاده ویژه ایران برای افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.05.2021
روند آشتی محور دیدار محب با فرستاده ویژه ایران برای افغانستان 

این درحالی است که روز شنبه هفته‌ی جاری، سه انفجار پی‌هم (یک انفجار موتربمب و دو انفجار ماین) در برابر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل رخ داد.

براساس آمارهای رسمی، در این انفجارها بیش از 50 نفر کشته و بیش از 100 نفر دیگر زخمی شده‌اند. اما آمار ستاد تدفین "شهدای معارف" نشان می‌دهد که در این انفجارها دست‌کم 81 نفر کشته شده‌اند.

این حمله با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی مواجه شده است. کشورها، افراد و سازمان‌های زیادی بین‌المللی با افغانستان در این زمینه ابراز همدردی کرده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل خواستار بررسی تخصصی حمله بر مکتب سیدالشهدا شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала