خواست آمریکا برای تمدید آتش‌بس میان دولت و طالبان

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisخواست آمریکا برای تمدید آتش‌بس میان دولت و طالبان
خواست آمریکا برای تمدید آتش‌بس میان دولت و طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.05.2021
عضو شوید
وزارت خارجه ایالات متحده ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان گفته که حکومت ایالات متحده خواستار تمدید این آتش‌بس می‌باشد.

 به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، روز گذشته، دوشنبه (20 ثور) در یک نشست خبری گفت که ایالات متحده از طالبان و رهبران افغان می‌خواهد که در روند کنونی صلح با جدیت عمل کنند تا مردم افغانستان به "یک آیندۀ عاری از دهشت افگنی و خشونت‌های بی معنی" برسند.

در حالی که خشونت‌ها در کشور در دو هفته گذشته در حال افزایش بوده اند، طالبان آتش بس سه روزه را برای سه روز عید که قرار است در آخر همین هفته آغاز شود، اعلام کرده اند.

خلیل‌زاد: افغان‌ها نیاز به آتش‌بس دائمی دارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.05.2021
خلیل‌زاد: افغان‌ها نیاز به آتش‌بس دائمی دارند

 ‌این در حالی است که گروه طالبان اخیرا با نشر خبرنامه‌ای به مناسبت عید فطر سه روز آتش‌بس اعلام کرد. این خبرنامه بامداد روز دوشنبه، بیستم ثور سه روز پیش از عید فطر نشر شده است.

این گروه به افراد تحت امر خود دستور داده است که از اول تا سوم عید فطر حملات تعرضی را متوقف کنند. در خبرنامه به افراد طالبان گفته شده است که اگر در این سه روز جانب مقابل حمله کند، به دفاع مناطق خود بپردازند.

دولت افغانستان از اعلامیه گروه طالبان در خصوص اعلان آتش‌بس، در سه روز عید فطر استقبال کرده است.

ارگ با نشر اعلامیه گفته است که تاکید ما و مردم افغانستان بر آتش‌بس واقعی و دایمی بوده و توسل به خشونت، قتل و کشتار افراد ملکی، انهدام زیربناها و اماکن عامه نه تنها در روزهای عید بلکه در هیچ روزی جواز شرعی ندارد.

طبق اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، غنی هم‌چنان به نیروهای امنیتی دستور داده است که مثل همیشه در تامین امنیت مردم افغانستان بکوشند و در صورت تخطی «دشمن» در دفاع از مردم کوتاهی نکنند.

ارگ می‌گوید که طالبان از عملیات چند هفته اخیر خود این را باید آموخته باشند که محاسبه‌شان از پیروزی در میدان جنگ در مقابل نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اشتباه محض بوده است.

شورای عالی مصالحه ملی نیز ضمن استقبال این آتش‌بس، بر اعلان آتش‌بس دایمی و قطع همیشگی جنگ تاکید کرده است.

 عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، در واکنش به اعلام آتش‌بس از سوی طالبان در روزهای عید فطر، گفته است که راه حل بیرون رفت از بحران کنونی کشور تسریع مذاکرات، اعلام آتش‌بس دایمی و قطع همیشه‌گی جنگ است.

 به گفته عبدالله، تجربه چهاردهه اخیر نشان می‌دهد که نسخه خشونت و کشتار نه تنها راه ‌حل نیست، بلکه به عمق بحران و منازعه افزوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала