دوباره انفجار و قبرهای دسته‌جمعی؛ دفن قربانیان انفجار برچی در نزدیکی تپه جنبش روشنایی

© Sputnik / Zakarya Safariمراسم به خاک سپاری قربانیان حادثه برچی کابل
مراسم به خاک سپاری قربانیان حادثه برچی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.05.2021
عضو شوید
شاگردان کشته شده‌ای انفجار روز شنبه در نزدیکی مکتب دخترانه‌ی سید الشهدا را در یکی از تپه‌های نزدیک به تپه جنبش روشنایی دفن خاک نمودند.

این حادثه خونین واکنش‌های بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی  به دنبال داشت تا جایی که عکس‌های خونین و غم‌انگیز دانش‌آموزان مدرسه سیدالشهدای کابل در فضای مجازی بین کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و هشتگ کابل تسلیت، افغانستان تسلیت هم جزو سه ترند اول شبکه‌های اجتماعی شد.


اشتراک کنندگان در این خاک‌سپاری از دولت انتقاد کردند و دولت را به بی‌کفایتی محکوم کردند.سید کاظم احسانی، ملا امام مسجد به اسپوتنیک افغانستان گفت: «اسلام راه را خراب نمی‌کند، اسلام مکتب را خراب نمی‌کند، اسلام در مسجد انتحار نمی‌کند، در مکتب انتحار نمی‌کند، قرآن نمی‌سوزاند ولی این‌ها به هیچ جا و هیچ کس رحم ندارد».نزدیکان کشته شدگان حادثه برچی با چهره‌های پریشان و نگاه‌های دردآلود در مراسم خاک‌سپاری اشتراک کردند و عزیزان شان را به خاک سپردند.
حسین رجبی به اسپوتنیک افغانستان چنین می‌گوید: «مه می‌فهمم و در جریان هستم که حادثه در لوگر اتفاق افتاده و در هر جای از این کشور، ای دلیل شده نمی‌تانه و برای مسئولین امنیتی این موضوع توجیح شده نمی‌تواند که در فلان جای مردم کشته می‌شوند شما هم کشته ‌شوید، ای اصلا منطقی نیست. باور من این است که فاجعه‌های که صورت می‌گیرد ضعف نهادهای امنیتی را به شدت و وضاحت نشان می‌دهد، شک دارم که اراده‌ی سیاسی و سردمداران سیاسی قصد برای رفع این مشکل داشته باشد بلکه آب از بالا خیط است».
باد می‌وزد و بیرق افغانستان که رنگ سبز اش نیست باد می‌خورد و حتا چهره‌ی بیرق کشور دگرگون است.
سخنگوی وزارت امور داخله طی یک ویدیو به رسانه‌ها خبر می‌دهد که تعداد کشته شدگان این حادثه بیش از 50 نفر است و تعداد زخمیان این حادثه بیش از 100 نفر ولی این سخنان سخنگوی وزارت داخله را مردم رد می‌کنند و شاهدان این حادثه در مراسم خاک سپاری می‌گویند که ما شاهد هستیم که تعداد کشته شدگان بالاتر از آمار اعلام شده است و وزارت امور داخله آمار دروغ را به خورد مردم می‌دهد.
شریف وطن دوست فعال اجتماعی به اسپوتنیک افغانستان می‌گوید: «انفجار که دیروز در لیسه سید الشهدا صورت گرفت ضعف نیروهای امنیتی را نشان می‌دهد و تبعیض و نابرابری‌های که در داخل دستگاه‌های امنیتی وجود دارد باعث است که افراد مسلکی حذف و افراد فرمایشی و واسطه‌دار وارد شوند که از تجربه‌ی خوب و مسلکی برخوردار نیستند و این امر باعث است که هر روز شاهد انتحار و انفجار باشیم و هر روز شهیدان را دفن کنیم.
رئیس جمهور غنی از معاون دومش سرور دانش خواسته که در مشوره با مردم روی طرح امنیت غرب کابل صحبت، مشوره و رایزنی کند، اینکه این مشوره و رایزنی نتیجه‌ی مثبت خواهی داشت یا خیر گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала