ستارگان عظیم از گاز و گرد نه، بلکه از ابرهای آسمانی تشکیل شده اند

© Photo / NASA/ESA Hubble/ESO/F. Ferraroستارگان عظیم از گاز و گرد نه، بلکه از ابرهای آسمانی تشکیل شده اند
ستارگان عظیم از گاز و گرد نه، بلکه از ابرهای آسمانی تشکیل شده اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.05.2021
عضو شوید
ستارگان بزرگ آسمانی به اشکال مختلف رشد نموده اند، نتنها از گاز، گرد و غبار، بلکه از ابرهای آسمانی بهتر رشد نموده اند.

به گزارش اسپوتنیک، ستارگان با وزن متوسط با جمع آوری گاز، گرد و غبار دیسک اطراف خود رشد می کنند. حالا معلوم شده است که برادران بزرگ سیارات به روشی کاملاً متفاوت شکل گرفته اند: آنها به جای یک دیسک چرخان پایدار، از جریان عناصر بی نظم ایجاد می شوند.

نظام شمس - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.01.2016
رژه عنقریب سیارات آسمانی

کاملاً مشخص است که ستاره های کوچک و جوان چگونه شکل می گیرند و تکامل می کنند. آنها مواد را از یک دیسک گاز و گرد و غبار به صورت نسبتاً منظم ترشح می کنند. ستاره شناسان پیش از این بسیاری از این دیسک های گاز و گرد و غبار را در اطراف ستاره های جوان و کم وزن دیده اند ، اما هرگز چنین ساختارهایی در اطراف ستاره های پر وزن جوان مشاهده نشده است. به همین علت، محققین این سوال را مطرح کردند که آیا ستارگان بزرگ همانند ستاره های کوچک تشکیل می شوند؟

فیزیکدانان نجومی طی مطالعه جدید، سه ستاره عظیم جوان را در منطقه ستاره سازW51، در حدود 17000 سال نوری دور از زمین، بررسی کردند. محققین به ویژه به دنبال دیسک های بزرگ و پایدار بودند که جت های ماده را عمود بر سطح دیسک سوق می دهد. چنین دیسک ها باید با آرایه آنتن ALMA قابل مشاهده باشند.

اما دانشمندان به جای دیسک های بزرگ و پایدار گاز و غبار در اطراف ستارگان پر وزن، جریان های کاملاً بی نظم ماده را در منطقه پیوند این اجرام کشف کرده اند. مشاهدات نشان داده است که فواره های گازی از همه جهات بر روی ستارگان جوان پروزن می بارد. علاوه بر این، محققین متوجه فواره های شدند که وجود آنها نشان می دهد ممکن است دیسک های کوچکی در سیستم وجود داشته باشد که برای تلسکوپ قابل مشاهده نیستند. همچنین، طبق محاسبات نویسندگان، حدود صد سال پیش، این دیسک به دور یکی از سه ستاره مورد مطالعه می چرخید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала