مقامات پیشین امریکا خواستار صدور ویزه برای کارمندان افغان نیروهای این کشور اند

© AFP 2023 / WAKIL KOHSARمقامات پیشین امریکا خواستار صدور ویزه برای کارمندان افغان نیروهای این کشور اند
مقامات پیشین امریکا خواستار صدور ویزه برای کارمندان افغان نیروهای این کشور اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.05.2021
عضو شوید
مقامات پیشین امریکایی طی یک نامه‌ای به وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا خواهان فراهم نمودن ویزه برای افغان‌های که با امریکایی‌ها در افغانستان کار می‌کردند، شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، مقامات پیشین امریکایی در رابطه با خروج نیروهای نظامی از افغانستان، خواهان صدور ویزه برای افغان‌های که با امریکا همکاری می‌کردند، شدند.

طبق گزارش، امضاکنندگان حدود 100 بازنشته امریکایی هستند که به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع امریکا بخاطر فراهم نمودن ویزه برای آنعده افغان‌های که با امریکایی کار نمودند، نامه ارسال نمودند.

در نامه آمده است: تاریخ امریکا پر از مثال‌هایی است ک ما اشتباه قضاوت کردیم و نتوانستیم از عواقب ناگوار برای کسانی که <... ...> با ما در زمان‌های دشوار بودند و به ما اعتقاد داشتند. <...> ما مسوولیت اخلاقی داریم که این بار به روش مناسب‌تر عمل کنیم.

در میان امضاکنندگان، چهار سفیر پیشین امریکا در افغانستان دیده می‌شود. در این نامه، آنها خواستار تسریع صدور ویزه برای افغان های که با امریکا همکاری کردند، شده اند. خاطرنشان می‌شود که اکنون بیش ز 18 هزار نفر، از جمله مترجمان سابق، در انتظار صدور اسناد هستند.

کارین ژان پیر معاون وزیر مطبوعات کاخ سفید در تاریخ 29 اپریل گفت که ایالات متحده آغاز به روند خروج نیرو از افغانستان کرده و نیروهای اضافی نیز برای اهداف احتیاطی به منطقه اعزام شده اند.

قابل ذکر است که جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا روز 14 اپریل رسما از تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای خود از افغانستان تا یازدهم ماه سپتمبر یعنی تا بیستمین سالروز حادثه یازده سپتمبر (2001) خبر داد. این در حالی است که طبق توافق با طالبان، خروج نیروهای خارجی بایستی زودتر از این موعد انجام می گرفت.

در پایان ماه فبروری سال 2020 هیئت دولت امریکا و طالبان در قطر طی یک مراسم رسمی نخستین توافقنامه صلح پس از 18 سال جنگ در افغانستان را به امضا رسانیدند. در این توافقنامه آمده بود که نیروهای خارجی باید در ظرف 14 ماه از افغانستان خارج شوند و پس از ختم روند تبادله زندانیان، مذاکرات صلح بین‌الافغانی آغاز شود. در چارچوب این توافقنامه، نیروهای امریکایی پنج پایگاه نظامی در افغانستان را ترک کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала